“NONFORMAL E MAI UȘOR!” la Olt, proiect la final

Loading

În perioada 6 septembrie – 26 noiembrie 2021 ATOS (ASOCIAŢIA TINERILOR OLTENI SOLIDARI) a implementat proiectul “NONFORMAL E MAI UȘOR!”, finanțat de Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Olt.

Proiectul a implicat 61 de tineri din Olt în activități educative nonformale, chiar în școlile la care învață, pentru a crește interesul lor pentru școală, contribuind la menținerea lor în învățământul formal la nivel de gimnaziu si liceu.

Partenerii au fost Şcoala Gimnazială Giuvărăşti, Şcoala Gimnaziala Izbiceni, Liceul Teoretic Mihai Viteazul Caracal

Proiectul a fost sprijinit de Direcţia de Sănătate Publică Dolj cu materiale informative și informații de specialitate.

Prima activitate a fost atelierul de pregătire a voluntarilor, la inceputul lunii septembrie, la Craiova, unde au participat 8 tineri din Olt, constientizând importanța metodelor educației non formale în procesul de învățare. De asemenea, au beneficiat de sesiuni interactive susținute de specialiști de la Centrul Regional de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Craiova, Penitenciarul Craiova, Agenţia Naţională Împotriva Traficului de Persoane-Centrul Regional Craiova, Poliția Municipiului Craiova și de experți ai mai multor organizatii colaboratoare.

Tinerii au învațat cum se pot depăși barierele din comunicare, cum își îmbunătăți imaginea, cum să își gestioneze resursele, ce rol are stilul de viață în menținerea sănătății, ce efecte au drogurile asupra organismului, la ce metode apelează traficanții de droguri și de persoane. Au discutat cu experți în domeniu și cu persoane care se află în Penitenciarul Craiova pentru că au făcut parte din rețele de trafic.

Acești tineri, deveniți voluntari ATOS, susținuți de experții ATOS și de profesori din comunitate, au transmis informațiile dobândite altor tineri de vârsta lor, in cadrul unor sesiuni educative nonformale, desfășurate cu sprijinul instituțiilor de învățământ partenere.

Beneficiarii au fost 61 de elevi de la Şcoala Gimnazială Giuvărăşti, Şcoala Gimnaziala Izbiceni și Liceul Teoretic Mihai Viteazul Caracal.

Programul activităților s-a desfașurat in funcție de restricțiile impuse de contextul epidemiologic actual, datele programate inițial fiind schimbate de cateva ori.

La Caracal, intâlnirile au avut loc la Liceul Teoretic Mihai Viteazul, in sala multifuctionala a bibliotecii, mobilierul permitand o buna mobilitate si dinamică a grupului, chiar dacă frigul nu a permis decât întalniri în interior.  La Giuvărăști, școala modernizată a oferit condiții foarte bune, potrivite pentru sesiunile interactive. La Izbiceni, deși școala e in renovare si tinerii invață in 2 schimburi, cu sprijinul cadrelor didactice, echipa a reușit să lucreze la fel de bine cu tinerii. Din fericire, la ambele școli din mediul rural, mulțumită vremii frumoase, s-au făcut destule activități și in aer liber.  

Pe parcusul a câte 6 zile, beneficiarii au învățat, de la voluntarii ATOS, să comunice, să se cunoască mai bine pe ei înșisi și pe colegii lor, dar și ce rol are politețea in societate si cum să se comporte în diverse imprejurări pentru a-și construi o imagine pozitivă. Tinerii au aflat mai multe lucruri utile pentru sănătatea lor și a societatii in care traiesc. Au aflat ce inseamna traficul de persoane, de droguri, câteva din capcanele comunicarii online. Toate aceste teme au fost abordate interactiv, fiind adaptate interesului și nevoilor tinerilor din fiecare grup, ei învățând să lucreze in echipa, să realizeze analize, dezbateri, jocuri de rol.

Au fost incurajati sa isi gaseasca vocea si sa spuna ce isi doresc:

  • O școală cu o bază materială bine pusă la punct – clase bine echipate cu posibilitatea de amenajare in functie de dinamica orelor, tehnologie (tablete/computere, internet, laboratoare de specialitate functionale) vestiare, săli și terenuri de sport, bazine de înot, spații de cazare și posibilitatea de masă cu alimente sănătoase.
  • Adaptarea programelor școlare la realitățile actuale, materii utile pentru carieră și pentru viață, eliminarea celor inutile, utilizarea metodelor interactive in procesul de predare, mai multe activitati extracurriculare, scoli/tabere de vara
  • Mai puține teme pentru acasă și programe after school, astfel încât toți elevii, chiar si cei care au dificultăți acasă, să se poata pregăti bine
  • Pauze mai lungi
  • Profesori bine pregatiți, interesați
  • Respect reciproc în toate relațiile din cadrul școlii, respectarea drepturilor elevilor si posibilitatea reala de a-si exprima opiniile si de a-si pune in aplicare ideile

Și mai ales isi doresc să vină la școală, să interacționeze cu colegii și profesorii!

La Giuvărăști am aflat că școala trebuie sa fie un loc frumos, unde să vii cu plăcere, ca elevii vor mai multe activitati practice și extracurriculare și, nu în ultimul rând, un psiholog pentru profesori.

La Izbiceni tinerii își doresc un mediu mai bun și prietenos, fară discriminări sau bullying și speră ca renovarea școlii sa le ofere o parte din ce condițiile pe care le vor.

La Caracal, chiar dacă Liceul este foarte modern, tinerii vor educație financiară, consiliere în carieră, susținerea talentelor, mai multe activitați în aer liber și reguli mai puțin stricte în privința vestimentației.