Cel puțin teoretic, Administrația Prezidențială derulează de 4-5 ani proiectul ”România Educată”. Dacă până acum nu s-au aflat urmările practice, brusc într-un an electoral aflăm că președintele Klaus Iohannis nu este de acord ca elevii sub media 5 la Evaluarea Națională să nu mai poată merge la liceu. Ministerul Educației Naționale tocmai a luat o asemenea decizie sub presiunea părinților, elevilor și cadrelor didactice.
Potrivit unui ordin MEN, doar elevii care au susţinut Evaluarea Naţională şi au obţinut o medie de minimum 5 vor putea participa la repartizarea în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2020 – 2021. La procesul de admitere în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2020 – 2021 vor participa numai elevii care au susţinut Evaluarea Naţională şi a căror medie de admitere calculată este de minimum 5.
Prima repartizare computerizată în învăţământul liceal de stat al absolvenţilor de clasa a VIII-a care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2020 – 2021 va avea loc pe 10 iulie.
Media de admitere pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenţilor învăţământului gimnazial se calculează ca medie ponderată între media generală la Evaluarea Naţională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a care are pondere de 80% şi media generală de absolvire a claselor V-VIII care are o pondere de 20% în calculul mediei.
Iohannis, adevăruri scoase din context
Administrația Prezidențială a calificat ordinul ministerului Educației prin care copiii care au luat note sub 5 la Evaluarea Națională sunt repartizați automat la școlile profesionale, drept ”segregaționist”.
”Guvernarea PSD continuă să facă experimente cu efecte grave asupra educației copiilor din România. Cea mai recentă măsură luată de ministrul interimar al Educației Naționale cu privire la admiterea în licee, pentru anul școlar 2020-2021, este nu doar îngrijorătoare, ci și extrem de nocivă pentru întreg sistemul de învățământ.
Ordinul emis ieri, care prevede repartizarea automată a elevilor cu note sub 5 la Evaluarea Națională în învățământul profesional, este un demers mai degrabă segregaționist, care nu ține cont de individualitatea fiecărui elev. Măsura, luată din nou pe genunchi, ignoră faptul că evaluarea națională nu este un test de aptitudini și nu reflectă nici competențele specifice fiecărui copil, nici preferințele individuale pentru o carieră ulterioară”, se arată într-un comunicat al Administrației Prezidențiale.
În loc să crească atractivitatea și calitatea învățământului profesional, acest Guvern încearcă să ascundă sub preș problema promovării slabe la examenele naționale, susține AP.
”Măsura forțează elevii să meargă, fără o minimă orientare și consiliere, într-o direcție care nu are poate nicio legătură cu ceea ce știu și le place. Efectul va fi amplificarea abandonului școlar, nicidecum creșterea calității procesului educațional.
Cu incompetența caracteristică, această guvernare se dovedește încă o dată incapabilă să rezolve problemele de fond, care generează, de multe ori, rezultatele slabe ale copiilor la Evaluarea Națională, și nu ține cont de rata mare de sărăcie în rândul copiilor din România sau de alți factori, precum lipsa profesorilor calificați, lipsa dotărilor ori a suportului familial. Ca și în alte cazuri, această guvernare folosește dubla măsură: profesorii care au luat sub 5 la examenul de titularizare pot preda în continuare, însă elevii care au luat sub 5 nu au drept de acces la ruta care li se potrivește.”
Poziția președintelui Klaus Iohannis trebuie citită în cheie electorală, mai ales în contextul eșecului programului prezidențial ”România Educată”. Toate cele expuse de președinte sunt corecte până la momentul concluziilor, e greu de crezut și realitatea a demonstrat-o că elevii sub 5 la Evaluarea Națională nu promovează Bacalaureatul. Până la consiliere, pregătire specială și alte variante, decizia MEN pare cea mai oportună.