Suntem la finalul unei ediţii de Bacalaureat care va rămâne în statistici pentru procentul mic de promovabilitate, undeva la jumătate din numărul înscrişilor. Luând ca repere rezultatele din ultimii ani când aproape toată lumea promova examenul de maturitate,rezultă că anul de graţie 2010 este unul foarte slab ca rezultate. Nu avem însă convingerea că măcar aceasta este realitatea exactă, actualele generaţii de liceeni par tot mai puţin pregătite pentru a face faţă examenelor de orice fel. La o primă privire, am putea spune că tinerii actuali au pierdut fantastic din spiritul de competiţie care a antrenat generaţiile trecute. Şi vinovat de acest lucru este tot sistemul de învăţământ unde ciclurile preşcolar şi primar nu aduc nimic nou din acest punct de vedere. Să privim doar snopul de diplome care le ia fiecare elev de la învăţătorul lui la finele unui an şcolar sau acele calificative care sunt prea largi pentru ca cineva, deopotrivă părinte şi elev, să înţeleagă ceva din ele. Acel copil nu va mai fi atras de competiţie şi performanţă nici în gimnaziu şi cu atât mai puţin în liceu, unde un procent extrem de mic de tineri performează cu adevărat. Şi atât timp cât învăţământul superior va avea nevoie de locuri ocupate, admiterea va fi doar o formalitate mai mult sau mai puţin sofisticată.
Explicaţiile unui Bacalaureat nereuşit în Gorj, primul după mai bine de un deceniu de când Adrian Gorun a arătat adevărata faţă a liceului gorjean, sunt multiple. Există un număr suficient de elevi care nu au picat nici o probă dar nu au întrunit media minimă, pentru aceştia stă în picioare ideea că scoaterea sportului şi a probelor orale cu note este un handicap. Pentru restul, pe lângă slaba pregătire, o explicaţie am putea avea în organizarea superioară a examenului fără protocoale şi chete la nivel oficial. Atât Ministerul Educaţiei cât şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Gorj au monitorizat foarte atent anumite zone care altădată dădeau procente foarte bune şi, surpriză, rezultatele nu au mai fost deloc cele obişnuite. Din acest punct de vedere trebuie salutată reîntoarcerea la normalitate deşi este de discutat cât din vina eşecului o poartă elevul şi cât cadrele didactice. Doar cei care nu vor să vadă nu remarcă că activitatea şcolară a ajuns ceva formal în care toţi actorii sistemului se complac de prea mult timp. Şi ar mai fi o întrebare, de ce până acum a fost o adevărată bătaie a profesorilor pentru a face parte din comisiile de bacalaureat, să fi avut acest lucru legătură cu procentele de promovabilitate ameţitoare? Probabil ca mulţi dintre noi să aibă un răspuns!
Din nefericire, nu credem că rezultatele actuale au totală corespondenţă cu pregătirea elevilor. Sunt elevi care au promovat probe cu note surprinzător de mari şi licee cu rezultate prea bune. Procentul real de promovabilitate la nivelul judeţului Gorj, ţinând cont de existenţa liceelor tehnologice rurale şi nu numai, nu ar trebui să depăşească 40% după aprecierea unor oameni din sistem. Vă daţi seama cât era el de real la 90% cum a fost în anii precedenţi? Anul acesta a fost doar un început, întoarcerea la normalitate ar trebui să continue în anii viitori. Poate că şi gorjenii ar trebui să se debaraseze de mentalitatea comunistă că toată lumea termină liceul şi face şi o facultate. Deocamdată doar criza este cea care limitează … studiul, nu credeţi că lipseşte ceva?