Cadrele didactice din judeţul Gorj se vor întâlni la finele acestei săptămâni cu ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, şi ministrul Cercetării, gorjeanul Mihnea Costoiu. Printre altele, dascălii gorjeni ar putea află amănunte despre programul MEN privind introducerea de manuale şcolare noi, în baza noilor curriculum-uri aprobate, proces care se va încheia peste cinci ani. Pe lângă manualele clasice, deci tipărite pe suport de hârtie, MEN introduce şi varianta digitală.
Subiectul manualelor şcolare este unul delicat pentru conducerea Ministerului Educaţiei, asta dacă avem în vedere datoria moştenită de la precedentele conduceri. Astfel, şcoala românească nu are manuale pentru toate disciplinele. Potrivit informaţiilor MEN, în prezent, peste jumătate (279) din totalul programelor şcolare sunt acoperite de manuale şcolare, restul de 276 de programe neavând manuale şcolare aprobate din diverse motive, precum calitatea ştiinţifică slabă sau restricţii bugetare care au dus la amânarea sau anularea sesiunilor anuale de evaluare.
Vechimea manualelor este o altă problemă. Pentru clasele I-IV, manualele au fost editate preponderent în perioada 2004-2006, iar pentru învăţământul gimnazial vechimea acestora este şi mai mare, la destule descipline manualele nefiind actualizate de mai bine de zece ani. Din acest motiv, unele manuale sunt depăşite în privinţa anumitor subiecte, precum integrarea României în UE, vecinii ţării, numărul de fabrici de zahăr sau ulei în funcţiune etc. Dacă ne-am rezuma strict la unul dintre manualele de Cultură civică pentru clasa a VIII-a, cele făcute de Dakmara Georgescu, ţara noastră încă bate la poarta Uniunii Europene pentru a fi integrată, iar vecina din sud-vestul patriei noastre este tot …Iugoslavia.
Manualele digitale experimentale la clasa I
Potrivit calendarului MEN, realizarea manualelor şcolare noi începe chiar din anul şcolar viitor, urmând a se finaliza în anul şcolar 2017-2018. În anul şcolar 2013-2014 se vor realiza manuale-pilot pentru patru discipline de clasa I (comunicare în limba română, comunicare în limba română pentru şcolile cu secţiile cu predare în limba maternă, comunicare în limba maternă, matematică şi explorarea mediului).
Manualele-pilot vor fi folosite de dascăli la clasă, în paralel cu manualele existente, pe băncile elevilor urmând să ajungă din anul şcolar 2014-2015. De asemenea, în acelaşi an, vor primi manuale şcolare noi şi elevii claselor a II-a, a V-a şi a IX-a. Cei din clasele a III-a, a IV-a, a VI-a şi a-X-a vor primi manuale noi în anul şcolar 2015-2016, iar din clasele a VII-a şi a XI-a în anul şcolar 2016-2017. Procesul se va încheia în anul şcolar 2017-2018, când vor primi manuale noi şi elevii claselor a VIII-a şi a XII-a. Evident, calendarul va putea fi respectat dacă se vor realiza şi noile programe şcolare, în prezent existând şi fiind aprobate doar cele pentru nou introdusa clasă pregătitoare şi clasele I şi a II-a. Dacă manualele clasice, deci cele tipărite, ar fi excelent să-şi îmbunătăţească nu doar conţinutul, ci şi atractivitatea, varianta digitală are prevederi clare.
Trei variante de manuale
Potrivit documentelor MEN „varianta digitală a manualului şcolar trebuie să fie similară variantei tipărite a acestuia, prin respectarea conţinutului ştiinţific, ordinii temelor, stilului grafic şi aşezării în pagină. Ilustraţiile care se regăsesc în varianta digitală a manualului şcolar şi sarcinile de lucru definite în vederea formării/dezvoltării competenţelor trebuie să creeze activităţi multimedia interactive de învăţare (AMII). Manualul în variantă digitală are exerciţii interactive, jocuri educaţionale, animaţii, filme şi simulări care, prin utilizare, aduc un plus de profit cognitiv. Manualele în variantă digitală trebuie să fie utilizabile atât în procesul de predare-învăţare-evaluare, cât şi în mod individual“. Practic, din anul şcolar 2014-2015, elevii vor avea la dispoziţie trei variante de manuale – tipărită şi digitală (cea digitală va fi inscripţionată pe un CD), plus online, pe platforma www.manuale.edu.ro urmând a fi postate noile manuale şcolare.
„Vom avea atât cărţi în format pdf, dar şi de aplicaţii multimedia. Studiile au arătat că elevii nvaţă mai rapid atunci când se folosesc instrumentele digitale. Atunci când copiii văd într-un film cum funcţionează sistemul solar, înţeleg mai uşor lecţia decât atunci când privesc o poză dintr-o arte. Dar, pentru a înţelege toată lumea, nu vom introduce manuale digitale în detrimentul celor clasice, deci fiecare elev îşi va primi manualul şcolar tipărit. Manualele trebuie să arate mult mai bine, să fie atractive, să dezvoltăm soluţii software astfel încât manualele digitale să poată fi folosite de profesori în clasă“, a spus Remus Pricopie în urmă cu câteva săptămâni.