Din câte se pare autoritățile românești din Educație se gândesc serios să reînființeze școlile profesionale chiar din viitorul an școlar. Justin Sebastian Paralescu, inspectorul școlar general al județului Gorj, declara pentru emisiunea ”Repere” de la Gorj Tv că învățământul profesional ar putea reveni din anul școlar următor.
Reînfiinţarea şcolilor profesionale, pare să fie luată tot mai serios în calcul de Ministerul Educației pentru anul școlar viitor. La nivelul țării se resimte deja o lipsă a unor meseriași pe anumite domenii și lucrurile s-ar putea înrăutăți în următoarea perioadă, foarte mulți dintre cei calificați pe anumite meserii luând calea străinătății în ultimii ani.
Șansa învățământului profesional
Dintr-un sondaj de opinie realizat la nivel național, pe un eşantion reprezentativ, de către Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie, aflăm că 8 din 10 români consideră că „Învăţământul românesc este centrat prea mult pe informaţie şi prea puţin pe formarea de competenţe“. În privinţa pregătirii absolvenţilor, trei sferturi dintre români consideră că absolvenţii de facultate sunt slab pregătiţi, iar 80 % dintre intervievaţi au fost de acord cu afirmaţia „Tinerii nu sunt pregătiţi pentru a face faţă pe piaţa muncii“. În consecinţă, în acest context, 95% dintre intervievaţi au răspuns afirmativ la întrebarea „Reînfiinţarea şcolilor profesionale sau de meserii ar fi o idee bună?“. Justin Sebastian Paralescu, inspector școlar al județului Gorj, ne-a declarat că MECTS ia în calcul reînființarea școlilor profesionale încă din anul școlar 2012-2013.
Marius Buzera, directorul Colegiului Tehnic ”General Gheorghe Magheru” Târgu-Jiu, vorbește de un paradox, deşi în sondaje majoritatea românilor sunt pentru reînfiinţarea şcolilor profesionale, în practică părinţii aleargă să-şi dea copiii la licee de prestigiu, cu o rată foarte mare de absolvenţi, care intră apoi la facultate. Că şi intrarea la facultate a devenit prea uşoară, de s-a ajuns că doar cine nu vrea nu face o facultate, ceea ce iarăşi denotă completa stare de anormalitate a noastră, este o altă poveste. Alegerea unui liceu de prestigiu a devenit mai mult o modă a părinţilor, că dacă nu faci ca toată lumea te descalifici ca părinte. Numai că a alege părintele parcursul copilului, fără să-l consulte şi fără să fi analizat până atunci ce aptitudini şi înclinaţii are propriul său copil, nu se va dovedi ulterior decât o acţiune complet păguboasă pe toate planurile.
Constantin Huică, președintele USLI Gorj, ne-a declarat pe acest subiect: „Este foarte important să se reînfiinţeze şcolile profesionale, dar adevăratele şcoli profesionale, cele pe care le-am părăsit prin 2005, care se bucurau şi de respectul părinţilor, al societăţii şi chiar şi al elevilor. Şcolile de artă şi meserii au fost o intenţie bună, dar nu au fost bine gândite şi s-a văzut unde s-a ajuns după câţiva ani, când s-au şi desfiinţat. La şcolile de artă şi meserii a fost o îngrădire din start, pentru că era vorba de examenul de capacitate. Cine nu lua Capacitatea, nu putea să intre să-şi continue studiile decât la acele şcoli de artă şi meserii, deci nu neapărat elevii care îşi şi doreau acest lucru. Părerea părinţilor era, şi asta a contat enorm, că şcoala de artă şi meserii era o şcoală de categoria a 7-a, că este şcoala celor proşti şi astfel şcolile de artă şi meserii au ajuns să fie urâte. Şcoala profesională trebuie gândită bine, cu mai multă practică şi ar trebui schimbată şi legislaţia, cu beneficii pentru angajatori. ”