Diriginta, scoasă la tablă de elevi

Profesoara Alina Panduru, hotărâtă să rămână în învăţământ, cu toate problemele pe care le au dascălii în ziua de azi
Profesoara Alina Panduru, hotărâtă să rămână în învăţământ, cu toate problemele pe care le au dascălii în ziua de azi

Pentru o oră, Alina Panduru, diriginte la clasa X B de la Colegiul Tehnic „General Gheorghe Magheru”, a acceptat, cum s-ar spune, să fie scoasă la tablă de proprii elevi. Astfel, rolurile s-au inversat, aşa că nu ea a fost cea care a pus întrebări, cum face la şcoală orice profesor, ci elevii au pus întrebări, iar aceasta a dat răspunsuri. Tinerii au vrut să ştie cum vede „diriga” (care ştie că i se spune aşa şi nici măcar nu se supără), tânără şi ea- dar în calitate de profesor, care trebuie să fie relaţia dintre elevi şi dascăl şi cum ar trebui să evolueze învăţământul românesc.
Reporter: Vă place meseria pe care o faceţi?
Alina Panduru:
Sunt în acest liceu de peste 20 de ani, îmi place foarte mult ceea ce fac şi nu mi-aş schimba aceasta meserie, în ciuda scandalurilor iscate, pentru că profesorii că sunt prost plătiţi, că nu sunt respectaţi de autorităţi, care nu conştientizează importanţa muncii pe care aceştia o fac.
R.: Ce v-a atras la această meserie?
A.P.:
Pot să lucrez cu foarte mulţi oameni şi este asta o mare provocare, când sunt în faţa a 25 de elevii, cu caractere diferite, cu vieţi diferite.
R.: Ce aţi modifica în sistemul de învăţământ actual?
A.P.:
Totul! Ar trebui nişte examene clare şi precise, nu doar „fuga după note” şi atât. Apoi, materia care se face în şcoală e prea multă şi mare parte din ea este nefolositoare elevilor în viaţă. Ar trebui schimbată cât mai repede, pentru că elevii trebuie să se pregătească pentru un loc de muncă, iar informaţiile primite în şcoală trebuie să-i ajute în acest sens.
R.: Ce părere aveţi despre programa şcolara?
A.P.:
După opinia mea, depinde foarte mult de profil, dar, oricum, este foarte încărcată. Foarte multă teorie, ar trebui doar strictul necesar, pentru a nu-i încărca foarte mult pe elevi.
R.: Se simte o diferenţă între elevii de acum şi cei din generaţiile anterioare?
A.P.:
Da, interesul elevilor faţă de cunoaştere este foarte scăzut de la an la an. Este trist, dar adevărat!

Elevii au vrut să afle ce nebunii a făcut „diriga” când era elevă
Elevii au vrut să afle ce nebunii a făcut „diriga” când era elevă

R.: Care este obiectivul dumneavoastră?
A.P.:
Să fiu împăcată, când ies pe poarta şcolii, că mi-am făcut meseria aşa cum trebuie şi să nu am nici o remuşcare.
R.: Ce mesaj aveţi de transmis elevilor?
A.P.:
Că este foarte important a învăţa la ora actuală, pentru a-şi rezerva o viaţă mai bună pentru viitor.
R.: Ce nebunii aţi făcut când eraţi elevă?
A.P.:
Nu am făcut prea multe nebunii, am fost o elevă liniştită. Am fost o clasă de 27 de fete, ne-am înţeles foarte bine. Singura „nebunie” de care îmi aduc aminte este că am chiulit toata clasa la ora de psihologie şi a doua zi ne aştepta o lucrare foarte dificilă!
R.: În calitate de diriginte, aşi avut vreun caz mai deosebit la clasă?
A.P.:
Da, am avut un caz mai deosebit în care acea elevă era „certată” şi cu şcoala şi cu”disciplina”. Pentru că era în pericol de a pierde anul şcolar, am luat legătura cu familia şi am rămas surprinsă că părinţii ei ştiau foarte puţine despre fiica lor: unde mergea,ce făcea. Dar într-un final, s-a rezolvat cu bine.
R.: V-a fost recunoscătoare?
A.P.:
Nu mi s-a părut să conştientizeze importanţa intervenţiei mele, dar eu mi-am făcut datoria, pentru că aşa am ştiut că trebuie să procedez, am reuşit să salvez situaţia şi asta e important, indiferent cât de mult sau de puţin a contat pentru ea şi cât de mult a ajutat-o în viitor.
Au consemnat
Felicia Ciobescu
Adelina Cîrţînă

Acest material a fost realizat în cadrul proiectului „Fii activ!”, implementat de Asociaţia PRO VERTICAL prin Programul Tineret în Acţiune, cu număr de referinţă RO-12-395-2010-R4, Acţiunea 1.- Tineri pentru Europa, Sub- Acţiunea 1.2.- Iniţiative ale Tinerilor