Construcţia liniei de cale ferată Bumbeşti-Jiu – Livezeni

Construcţia liniei de cale ferată a început în martie 1924. Până în anul 1931 au fost construiţi 4 km de linie între Bumbeşti-Jiu şi primul pod peste Jiu de la Pleşa, la ieşirea din staţia Valea Sadului. Ceremonia de inaugurare a căii ferate Bumbeşti-Jiu-Livezeni a fost organizată la 1 noiembrie 1948, în ajunul sărbătoririi Marii Revoluţii Socialiste de la 25 octombrie/7 noiembrie 1917 după o activitate susţinută a ”şantierului tineretului”.

gara-livezeni
Gara din Livezeni a depăsit jumătatea de secol de functionare

Începuturile construcţiei căilor ferate de pe valea Jiului Tronsonul de cale ferată Bumbeşti-Jiu-Livezeni având o lungime de 31 km este ultimul sector al liniei de cale ferată construită la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea pe teritoriul Austro-Ungariei şi României.
La 28 august 1870 a fost inaugurată linia de cale ferată Simeria-Petroşani, iar în anul 1887 aceasta a fost extinsă până la Lupeni, ambele tronsoane de cale ferată aflându-se pe teritoriul Austro-Ungariei.
Aproape concomitent, pe teritoriul Regatului României era inaugurat la 16 ianuarie 1888 tronsonul de cale ferată Filiaşi-Târgu-Cărbuneşti ce asigura legătura prin intermediul nodului de cale ferată de la Filiaşi cu oraşul Craiova şi capitala ţării, Bucureşti.
La 1 iulie 1888 era inaugurată calea ferată Tg-Cărbuneşti-Tg-Jiu. În acest fel oraşul Tg-Jiu era conectat la reţeaua de cale ferată din România.
Chiar în ajunul intrării României în primul război mondial alături de Antanta, la 1 aprilie 1916, era inaugurată calea ferată Tg-Jiu-Bumbeşti-Jiu.
În momentul intrării României în război împotriva Austro-Ungariei la 15 august 1916, calea ferată Tg-Jiu-Bumbeşti-Jiu avea să-şi demonstreze utilitatea strategică.
În perioada ocupaţiei Puterilor Centrale asupra unei părţi din teritoriul României, autorităţile austro-ungare au realizat un studiu tehnic pentru construirea pe Valea Jiului a unui tronson de cale ferată ce urma a face legătura între localităţile Bumbeşti-Jiu şi Livezeni. Acest plan nu a putut fi pus în aplicare, în cele din urmă, Puterile Centrale fiind învinse în toamna anului 1918.

Lucrări de construcţie a căii ferate Bumbeşti-Jiu-Livezeni în perioada 1921-1944
După încheierea primului război mondial şi realizarea României Mari s-au reluat eforturile de construcţie a căii ferate pe Valea Jiului.
Astfel, în cursul anului 1921 s-au realizat mai multe studii cartografice pentru stabilirfea tarseului exact al viitoarei linii de cale ferată.
Între anii 1923-1926 au fost realizate studii topografice având ca rezultat realizarea planului topografic al viitorului traseu de cale ferată dintre Bumbeşti-Jiu şi Livezeni.
Construcţia liniei de cale ferată a început în martie 1924. Până în anul 1931 au fost construiţi 4 km de linie între Bumbeşti-Jiu şi primul pod peste Jiu de la Pleşa, la ieşirea din staţia Valea Sadului.
În aceeaşi perioadă au fost construite tunelurile Leurzeaua şi Pleşa, acesta din urmă având o lungime de 237 de metri.
În intervalul 1931-1937 lucrările de construcţie au fost întrerupte, fiind reluate în anul 1937 când sunt realizate într-un ritm susţinut.
În perioada 1941-1944 pe şantierul liniei de cale ferată Bumbeşti-Livezeni au lucrat şi deţinuţi din lagărul de internaţi politici de la Tg-Jiu.
Astfel, la 4 noiembrie 1941 a fost inaugurat tronsonul de cale ferată Bumbeşti-Jiu-Meri având o lungime de 8 km.
După această dată, până la sfârşitul celui de-al doilea război mondial, au fost realizate lucrări de-a lungul traseului ce făcea legătura între staţia Meri şi Livezeni.

“Şantierul Tineretului” şi finalizarea construcţiei
După încheierea celui de-al doilea război mondial lucrările de construcţie a căii ferate de pe Valea Jiului a fost reluată, fiind lansată de către Partidul Muncitoresc Român o amplă operaţiune de propagandă în jurul acestui eveniment.
În acest context, a fost înfiinţat un şantier al tineretului, la lucrările de construcţie participând voluntari şi soldaţi în termen, la chemarea propagandei oficiale a noilor autorităţi comuniste instalate la putere la 6 martie 1945.
Urmare a unor importante eforturi umane şi materiale, în iunie 1947 fuseseră construiţi 9 km de cale ferată din direcţia Bumbeşti-Jiu spre Livezeni şi 5 km dinspre Livezeni spre Bumbeşti-Jiu.
După câteva luni de întrerupere a lucrărilor, în primăvara anului 1947 acestea au fost reluate. În cele din urmă, după 7 luni de şantier, lucrările de construcţie a căii ferate Bumbeşti-Jiu-Livezeni au fost încheiate la 22 octombrie 1948.
Ceremonia de inaugurare a căii ferate Bumbeşti-Jiu-Livezeni a fost organizată la 1 noiembrie 1948, în ajunul sărbătoririi Marii Revoluţii Socialiste de la 25 octombrie/7 noiembrie 1917.
De-a lungul celor 31 de km de cale ferată de pe Valea Jiului au fost realizate: 8 poduri având o lungime totală de 730 metri, 27 de viaducte cu o lungime totală de circa 1 000 metri, 39 de tuneluri cu o lungime totală de 7 880 metri şi 5 staţii de cale ferată.