Fundația Cultural Științifică „Gheorghe Magheru” a elevilor și profesorilor de la Colegiul Tehnic „General Gheorghe Magheru” din Târgu-Jiu, a derulat în perioada 21 – 24 Aprilie 2016 în Siauliai, Lituania, activitățile celei de-a doua întâlniri din cadrul proiectului Erasmus K+ 2015 – 1 – RO01 – KA201 – 015114, având tema Theatre Art for Education, Personal Development and European Citizenship – Arta teatrală pentru educație, dezvoltare personală și cetățenie europeană.
Tema workshop-ului: „Dramatic Art – evocation and artistic interpretation of the past; History brought in the presnt, by interpretation and artistic evocation” „Arta dramatică – evocarea și interpretarea artistică a trecutului.”
Proiectul este conceput pentru a contribui la educarea tinerei generații în scopul de a lărgi orizontul cultural al tinerilor pentru a fi cetățeni europeni care să-și cunoască și înțeleagă semenii, a accepta diferențele dintre noi, pentru o mai bună integrare socială într-un mediu multicultural.
Un proiect altfel
Proiectul urmărește să conducă participanți de-a lungul unui traseu care pornește de la cunoașterea culturii și valorilor proprii, spre cunoașterea și înțelegerea culturii altor popoare și atingerea stadiului de a lucra împreună pentru realizarea obiectivului comun, toate acestea prin utilizarea tehnicii teatrale ca mijloc de expresie.
Obiectivul întâlnirii a fost lărgirea orizontului cultural al tinerilor, cunoașterea valorilor etice, îmbunătățirea stimei de sine a adolescenților prin descoperirea rădăcinilor proprii, cunoașterea valorilor naționale prin interpretări și evocări istorice.
Primul atelier de lucru a avut ca temă arta dramatică – evocare și interpretare artistică a trecutului, istoria adusa în prezent, prin interpretare și evocare artistică.
Participanții au fost cadre didactice și membrii ai unor ONG-uri: din România – țară coordonatoare, Verdeș Maria-Rocselana și Milosteanu Diana, din Suedia, OPAD, Frank Kanu și Aymen Abdulhasib, din Polonia, Marta Krutul și Marta Kiersnowska, iar din țara gazdă, Lituania, Justina Kiudytė. Via Skype, Oana Cătălina Radu, România.
Fiecare grup participant la proiect a pregătit o piesă (poveste, fragment dintr-o piesă de teatru, schiță, dramatizare), care a ilustrat un moment important al istoriei proprii (filmat). Țara gazdă a prezentat la Medelynas School piesa de teatru „Lithuanian schools thoughout history” (evocă Timpul, 1884 – 2084), piesă a cărui scenariu a fost scris de către elevi de clasa a VII-a și profesorii lor. Reprezentantele Poloniei au prezentat piesa filmată „How it really was with that Poland…”, realizată de către elevii și profesorii „Solidarity” Lower Secondary School.
Echipa României a prezentat piesa filmată „Ecaterina Teodoroiu – eroina de la Jiu”, inspirați de istoria națională și filmul „Ecaterina Teodoroiu” (1977-1978), în regia lui Dinu Cocea. Sub îndrumarea actorul Cristinel Dobran de la Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu”, elevii din cadrul Colegiului au jucat în următoarea distribuție: sublocotenent Ecaterina Teodoroiu (Cătălina) – Miulescu Eugenia, clasa a X-a B, soldatul Titoi Cotigă – Văduva Norbert, clasa a X-a B, soldatul Oarcă – Nistor Cătălin, clasa a IX-a B, mama Ecaterinei Teodoroiu – Argeșanu Andreea, clasa a X-a D, Generalul Dragalina – Bușe Alin, clasa a X-a D, Generalul Broșteanu – Sasz Robert, clasa a X-a D, vecina – Drăgoeanu Andreea, clasa a X-a C, fetița – Uscătescu Ana, clasa I, Școala Gimnazială „Constantin Săvoiu” și vocile – Țîțu Laura și Popescu Adnana, clasa a X-a D. Scenariul filmului scris de Mihai Opriș și Vasile Chiriță a contituit baza de plecare pentru actualul scenariu realizat de prof. Rocselana Verdeș, cameraman fiind prof. ing. Diana Milosteanu. Filmările au avut loc la Muzeul Județean Gorj „Alexandru Ștefulescu” și la Muzeul Arhitecturii Populare din Gorj Curtișoara. Filmul piesei a fost apreciat având cel mai interesant scenariu, costume autentice, joc actoricesc de excepție! Din nou elevii Colegiului Tehnic „General Gheorghe Magheru” din Târgu-Jiu – pe primul loc!
Filmele realizate în cadrul proiectului au fost vizionate de către elevi și profesori, tineri, membrii comunității locale din fiecare țară parteneră, constituind un CD ce va fi folosit drept material didactic.
Cum limba proiectului a fost engleza, tinerii din toate țările participante au avut ocazia, o dată în plus, de a învăța istoria patriei și de a juca în această limbă.
Prof. Maria-Rocselana Verdeş