Criza refugiaților și războiul civil din Siria au făcut ca tensiunile la nivel mondial să crească. Rusia a început raidurile aeriene în Siria, la fel și Franța, Statele Unite și marile puteri încep să se amestece împotriva Statului Islamic și să trimită atât consilieri militari, cât și echipament în Siria.
Când scriem aceste rânduri, România nu are de facto aviaţie de vânătoare şi atac la sol: puțin sub 20 avioane obosite și zero elicoptere de atac. În curând însă flota aeriană militară a României se va înnoii cu avioanele americane F-16 cumpărate din Portugalia. Numai că așa cum deja știți, avioanele sunt second-hand. Credeaţi că ne vom permite să cumpărăm avioane performante, de ultimă generaţie? Aviaţia română este propriu-zis la pământ. Anul trecut piloţii români de vânătoare au zburat puţin sub 30 de ore.
România mai are aproximativ 20 de avioane MIG-21, inclusiv varianta de atac la sol şi dublă comandă, care pot fi ridicate în aer. În urmă cu câțiva ani, s-a încercat achiziţionarea a 24 de avioane, tot second-hand, de la americani. De fapt, avioanele propriu-zise erau oferite gratuit, însă României îi revenea sarcina de a plăti un miliard de dolari pentru antrenarea piloţilor, mentenanţă şi upgradare, precum şi pentru adaptarea infrastructurii aeroportuare. Ne exprimam convingerea la acea dată că oferta americană era un bonus pentru „scutul antirachetă”, care între timp a și devenit funcțional.
Până când avioanele F-16, cumpărate de la portughezi, însă tot americane, vor ajunge în România, la sfârșitul anului 2016, o analiză recentă referitoare la puterea armată a țării noastre în comparație, de pildă, cu armatele Siriei și Rusiei scoate la iveală o realitate șocantă. La niciun capitol nu ne putem compara cu cele două armate, iar cel al aviației ar trebui să ne pună serios pe gânduri. În timp ce țara noastră deține în prezent 16 avioane de vânătoare, Siria deține 207, iar Rusia 769. La capitolul elicoptere de atac, România nu deține niciun astfel de apart de zbor, în timp ce Siria are 28, iar Rusia 462.
Chiar dacă sunt second-hand, avioanele F-16 cumpărate din Portugalia sunt foarte scumpe, însă fostul ministrul al Apărării preciza în urmă cu câteva luni faptul că „avioanele la mâna a doua nu înseamnă acelaşi lucru cu o maşină la mâna a doua. Se desface până la ultimele bucăţele de aripi. Când se reasamblează poate fi folosit în condiţii de siguranţă. Avioanele sunt foarte bine întreţinute. Răspundem tuturor directivelor U.E. Cee ace face diferența în cazul avioanelor de luptă este aparatura de bord upgradată”.
Ceea ce nu înţelegem este de ce ne trebuie o întreagă escadrilă de avioane second-hand, în loc de 4 sau 5 de ultimă generaţie, iar aceasta fără a mai pune la socoteală că se dorește achiziționarea unei a doua escadrille, cu toate că nici primele avioane nu au ajuns încă în România? Prostiţi din nou, înghiţim în sec şi ne uităm în zare după avioane. Este însă foarte posibil ca în următorii ani să nu mai avem ce face din RoAF, ramura vânătoare-bombardament Se doreşte oare distrugerea capacităţii de luptă a aviaţiei române?! Trebuie să rămânem doar o aviaţie de tip „cărăuş”, dotaţi doar cu transportoare, singura ramură a aviaţiei care mai zboară decent?! Sunt, desigur, întrebări la care nu vom primii răspunsuri, dar nu putem rămâne indiferenţi la felul în care se traduce servilismul României în faţa N.A.T.O. şi U.E.