Liceele care vor clase de profesională trebuie să aibă parteneriate cu agenți economici

Loading

Directorii liceelor cu profil tehnic din Gorj au fost convocați vineri, 16 ianuarie, la o întâlnire de lucru sub genericul ”Parteneriatul social-vector pentru dezvoltarea învățământului profesional și tehnic din județul Gorj”, organizată de Consiliul Județean Gorj și Inspectoratul Școlar Județean, în parteneriat cu patronatul IMM-urilor, Camera de Comerț și Industrie Gorj, asociații profesionale, agenți economici și oficii de turism.

 

Reprezentanții autorităților publice și IMM-urilor cer profesorilor mai multă implicare
Reprezentanții autorităților publice și IMM-urilor cer profesorilor mai multă implicare

Întâlnirea a avut drept temă o analiză privind corelarea noilor programe de orientare școlară și profesională  cu necesitățile obiective ale pieței forței de muncă din județul Gorj.

La întâlnire au avut loc dezbateri aprinse, atât reprezentanții agenților economici cât și cei ai liceelor căzând de acord că trebuie luate măsuri, pentru ca elevii care nu au un nivel intelectual ridicat să fie îndreptați spre școlile profesionale. Din punct de vedere legislativ, acum acest lucru este posibil, pentru că s-a decis reînființarea școlilor profesionale, dar pentru asta trebuie să existe baza materială și personalul calificat, profesorii să fie exigenți, să se facă o diferențiere între elevi, iar aceștia să învețe carte dacă sunt la liceu și meserie dacă sunt la profesională.
Principala problemă a fost, până acum, desființându-se școlile profesionale, că toți elevii au mers la licee, indiferent de înclinații și de capacitatea intelectuală, iar profesorii au fost indulgenți ca să termine școala, ei intrând în viață fără să fie nici specialiști nici muncitori.

Elevii sunt motivați

Directorii liceelor tehnologice vor ca practica să se facă la agenții economici
Directorii liceelor tehnologice vor ca practica să se facă la agenții economici

Inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean Gorj, Ion Ișfan, spune că acum există chiar metode de a-i motiva pe copii să meargă la profesională: „ Învățământul profesional se bazează pe facilități: se vor da 200 de lei pe lună fiecarui copil înscris la învățământul profesional, iar după terminarea școlii profesionale pot termina și liceul. ”

Trebuie colaborare

Ion Călinoiu, președintele Consiliului Județean Gorj, spune că este nevoie de o dechidere mai mare spre colaborare între părinți, copii, dascăli și mediul de afaceri: „Astăzi ne-am întâlnit cu cei din educație și din mediul economic și am observat că mai mult au vorbit unii despre ceilalți și nu au dat dovadă de deschidere pentru ce avem de făcut. Asta dă dovadă de lipsă de comunicare, de lipsă de parteneriate, iată cât de importante sunt acestea.”

Agenții economici, reticenți

Viorel David, președinte al Camerei de Comerț și Industrie Gorj, le-a recomandat profesorilor să fie mai exigenți cu elevii, pentru că, de multe ori, unii dinbtre ei termină liceul fără să cunoască noțiuni elementare, cum ar fi tabla înmulțirii. În rest, consideră benefică întâlnirea: „Ideea întâlnirii a fost extraordinară. E normal, pentru a rezolva problemele unei societăți se face dialog, se spun puncte de vedere, apar contraziceri, important e să se facă ceva. Mai greu e până facem primul pas. Eu sper că în urma acestei întâlnici profesorii au înțeles că trebuie să crească gradul de exigență, pentru ca copiii să învețe carte.”
Sabin Popescu – președinte filialei Gorj a Uniunii Generale a Industruașilor din România UGIR 1903 consideră că mai întâi elevii ar trebui să învețe meserii și abia apoi specializări: „Sunt foarte bune aceste parteneriate între licee și agenții economici, dar eu cred că trebuie schimbată mentalitatea și asta pleacă din prima parte a pregătirii copilului și părinții trebuie să accepte că elevii trebuie să învețe meserii. ”