Special

Politică

Istorie

Gorjul

Patrimoniu

Home » Economic, Editorial » Cariera de granit, între a fi şi a nu fi

Cariera de granit, între a fi şi a nu fi

Submitted by on 2 September 2011articol citit de 1,256 ori | No Comment

O investiţie care ar putea aduce bani la bugetul oraşului Novaci şi 100 de locuri de muncă pentru localnici, e în cumpănă, între a fi şi a nu fi, după ce totul părea rezolvat. Este vorba despre o carieră de granit ce ar urma să fie deschisă la Rânca de firma Tehnologica Radion, a omului de afaceri Theodor Berna, care are ca principal obiect de activitate construcţia de drumuri. S-au făcut dezbaterile publice obligatorii pe care trebuia să le convoace Agenţia pentru Protecţia Mediului, s-au aşezat la masa de lucru părţile implicate şi interesate şi au căzut de acord că se poate deschide cariera, după care unii s-au întors. Tocmai când organele de conducere de la Obştea Berceşti- Vlădoi, care este proprietarul perimetrului pe care urma să fie deschisă cariera, se bucura că o concesiune pe 49 de ani va aduce membrilor obştii venituri sigure, ceva s-a întâmplat şi procedurile se vor relua. Acum, nu ştiu dacă se trage de timp, sau care e cauza, dar cert e că presa a anunţat că marţi, 23 august 2011, va avea loc o nouă dezbatere publică la Rânca. Aceasta n-a avut loc, iar acum se vorbeşte de alta, care, dacă nu mai apare vreo schimbare, va avea loc pe 6 septembrie 2011, tot la Rânca. Acum, trebuie puse în cumpănă avantajele şi dezavantajele acestei investiţii pentru zonă. Că se vor câştiga bani, e clar, pentru că firma va plăti concesiune la obşte, taxe şi impozite la Primăria Novaci şi va crea 100 de locuri de muncă pentru localnici, sau, cel puţin, aşa anunţa, zilele trecute, subprefectul Marcel Romanescu. Se vorbeşte, însă, despre disconfortul produs oamenilor care urcă în Rânca de maşinile care vor transporta piatra, despre faptul că Transalpina, proaspăt asfaltată, va  fi afectată de maşinile de mare tonaj şi de faptul că derocările din carieră e posibil să producă zgomot şi vibraţii în zonă. S-a vorbit şi de faptul că se distruge mediul, deci destule motive ca să se pună problema dacă avantajele sunt atât de mari, încât să nu fie luate în calcul dezavantajele. Totuşi, la ultima dezbatere publică, ce a avut loc la Prefectură, toţi cei care aveau competenţa de a da avize le-au dat. Cei de la mediu au zis că nu sunt probleme, cei de la drumuri la fel, chiar şi custodele Ariei Naturale Protejate Nordul Gorjului de Vest, care spune că nu are în acel perimetru specii protejate, iar întrucât toţi ceilalţi şi-au dat avizul, nu avea motiv să nu şi-l dea pe al său.
Care să fie explicaţia de s-au întors apele, e greu de spus. De asemenea, e greu de spus dacă avantajele vor fi mai mari decât dezavantajele, dacă firma de exploatare va respecta normele impuse, în cazul în care se vor da avizele, condiţionat, bineînţeles, de respectarea legii. Oricum, e clar că, dacă se va deschide cariera, e nevoie de o monitorizarea foarte strictă, pentru că se ştie câte drumuri din Gorj au fost distruse din cauză că au fost transportate materiale de construcţie sau cărbune, depăşindu-se capacitatea permisă a maşinilor. Şi aş vorbi aici numai de drumul de la Peşteana la Turceni, de drumul de la Târgu Jiu la Bumbeşti Jiu şi de cel de la Motru la Drobeta Turnu Severin. Să sperăm, însă, că de data asta organele de control îşi vor face treaba.

Comments are closed.