După obiceiul ultimilor ani, Ministerul Educaţiei ne propune şi în această vară o reformă, de data aceasta a programelor şcolare, şi o dezbatere publică care se va desfăşura în vacanţă când lumea şcolii este în concediu. Proiectul iniţial de modificare a fost scos rapid de pe site-ul MECI pe motiv că „era aceaşi Mărie dar cu altă pălărie” iar termenul de 31 iulie pentru finalul dezbaterilor publice este aruncat în aer. Suntem tot mai aproape să începem noul an şcolar cu aceleaşi programe şcolare mai ales că nu sunt bani pentru tipărirea de noi manuale.
La acest moment este mai mult decât clar că reforma învăţământului este disputată între MECI şi Comisia Prezidenţială, ambele tabere având argumente şi propuneri interesante dar blocate de latura financiară. E greu de crezut că în învăţământ se vor face schimbări consistente într-un an când nu există nici bani de salarii, personalul este supradimensionat şi faţă de 2003 când au fost stabilite ultimele reguli financiare în domeniu, iar banii de investiţii au fost înghiţiţi de criză. Personalul din învăţământ este într-o asemenea tensiune încât cu greu va fi convins să facă reformă, mai ales că este îmbătrânit şi cu o anumită rezistenţă la nou.
Aceeaşi Mărie…
Cu o săptămână în urmă, apărea pe site-ul MECI un proiect de modificare a programelor şcolare care teoretic rămânea în dezbatere publică până la sfârşitul lunii iulie. În urma atacurilor, mai ales de la Cotroceni, proiectul a fost retras, acţiunea fiind dezavuată chiar de ministrul Ecaterina Andronescu: “Pe mine nici nu m-au anunţat că il vor pune în dezbatere publică. Am fost surprinsă pentru că de reviziurea programelor se va ocupa Institutul de Şiinţe ale Educaţiei, care va prelua tot ce ţine de curriculum, politici de evaluare şi manuale de la CNCEIP”.
În ceea ce priveşte programele şcolare, ministrul se gândea la începutul anului la un proiect prin care elevii să nu mai acumuleze informaţii perisabile, ci să înveţe să gândească. “Dorim să adoptăm o programă care să formeze cele opt competenţe cheie, aşa cum cere şi Comisia Europeană. Pentru a realiza acest lucru, vom reduce programa la cunoştinţe esenţiale, care nu se perimează în timp”. Doar că de la vorbe la fapte…
Apărută în presă, poziţia Comisiei Prezidenţiale spunea că proiectul programelor pentru preuniversitar, propus săptămâna trecută, este incoerent, nu are direcţie şi nu face decât să înlocuiască exprimările vechi cu o terminologie europeană. Într-adevăr, programa propusă este identică, în proporţie covârşitoare, cu cea veche, atât din punct de vedere al conţinutului, cât şi al exprimării că nu s-au făcut schimbări, pentru că s-au făcut deja în urmă cu un an, iar elevii au învăţat în 2008-2009 după programe revizuite.
La liceu, prin reducerea numărului de ore, s-au tăiat anumite lecţii. De exemplu, la clasa a IX-a, la limba engleză care se studiază ca a doua limbă, “a fost eliminat studiul Diatezei pasive şi Vorbirea indirectă, iar competenţa “Selectarea unor informaţii relevante din fragmente de texte informative” este obligatorie doar pentru elevii care au 2 ore pe săptămână”. La matematică, liceenii care fac 2 ore pe săptămână nu mai trebuie să rezolve triunghiul dreptunghiular sau funcţii.
Chiar reprezentanţii MECI au recunoscut că nu s-au făcut schimbări esenţiale. Potrivit Lilianei Preoteasa, şeful direcţiei care se ocupă de sistemul preuniversitar din Ministerul Educaţiei, programele şcolare nu au fost modificate radical, ci au fost regândite în sensul dobândirii competenţelor. “Eu pot să vă spun că proiectul este îndreptat spre acumularea de competenţe”.
Rămâne acum să aşteptăm noile schimbări, promise de conducerea MECI pentru sfârşitul lunii iulie 2009.