După o practică păguboasă din anii precedenţi cu dezbateri publice în vacanţele şcolare, înainte de Crăciun au fost puse în dezbatere trei propuneri de plan-cadru în învăţământ, variante care în concepţia iniţiatorilor ar moderniza sistemul educaţional. Chiar dacă precedentele planuri- cadru datează din 2001, cele noi nu sunt deloc reformele aşteptate. Din start se observă că s-a renunţat la ideea reducerii numărului de ore la învăţământul gimnazial iar puţinele schimbări nu sunt de conţinut, se pierde o oră de Limba Română la clasa a V-a şi ora de Limba Latină la clasa a VIII-a dar Religia, pentru că tot a fost un subiect dezbătut, rămâne la locul ei.
Până pe 23 ianuarie 2016, toţi cei interesaţi – cadre didactice, specialişti în curriculum, elevi, părinţi sau reprezentanţi ai societăţii civile, sunt invitaţi să participe la o consultare publică şi să exprime puncte de vedere, sugestii şi propuneri prin completarea unui chestionar online privind cele trei variante de curriculum(planuri-cadru) puse în dezbatere de Ministerul Educaţiei. În anul 2017 ar trebui să avem manualele corespunzătoare hotărârii care se va lua la începutul lunii februarie 2016.
Calendarul dezbaterii publice
Potrivit anunţului postat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, calendarul dezbaterii publice este următorul:23 decembrie 2015 – 23 ianuarie 2016 – punerea proiectelor de planuri-cadru în dezbatere publică; 22 decembrie 2015 – 22 ianuarie 2016 – consultare online; colectarea datelor prin intermediul chestionarului online; 4-22 ianuarie 2016 – dezbateri faţă în faţă la nivel județean; colectarea feed-backului în urma dezbaterilor faţă în faţă; 23 ianuarie – 7 februarie 2016 – analiza propunerilor primite în cadrul procesului de consultare şi revizuirea proiectului de plan-cadru; 8-10 februarie 2016 – validarea din punct de vedere ştiinţific a proiectului revizuit de plan-cadru de către comisia de validare; avizarea de către ISE
Modificări importante
Pentru cei mai puţin familiarizaţi cu problematica, planul-cadru prevede ce discipline vor face elevii de clasele V-VIII şi câte ore îi vor fi alocate pe săptămână fiecărei materii. Menţionăm în cele ce urmează câteva modificări faţă de cel din 2001. Iată câteva dintre schimări. Astfel, Limba şi literatura română pierde, faţă de situaţia prezentă, o oră la clasa a cincea, în toate cele trei variante. Apoi, dispare materia Latina (în prezent studiată la clasa a VIII-a) şi apar discipline noi, care înlocuiesc Cultura civică: Educaţie pentru drepturile copilului (clasa a V-a), Educaţie interculturală (clasa a VI-a), Educaţie pentru cetăţenie democratică (clasa a VII-a) şi Educaţie economică (clasa a VIII-a). Disciplina Religia rămâne neschimbată iar Educaţia pentru sănătate a devenit în prezent materie opţională.
În ceea ce priveşte Matematica, aceasta rămâne cu patru ore pe săptămână, iar la Fizică şi Chimie vor fi rezervate tot două ore din fiecare. Biologia pierde o oră pe săptămână într-una dintre variantele de plan cadru la clasele a V-a şi a VIII-a. Istoria şi Geografia pierd o oră pe săptămână la clasele a V-a, a VI-a şi a VII-a.
O altă modificare vizează numărul de ore de Sport. În prezent, elevii de clasele V-VII pot face 2-3 ore de Educaţie Fizică şi două ore în clasa a VIII-a, iar în variantele de plan cadru, sportul pierde o oră pe săptămână fie la toate clasele, fie la o parte din ele.
Experţii din domeniu subliniază faptul că orele de Informatică din gimnaziu lipsesc aproape cu desăvârşire din noile variante de planuri-cadru puse în dezbatere publică. Apare, doar ca materie opţională, o oră pe săptămână sau ca materie obligatorie (în trunchiul comun) în clasa a VIII-a sau în clasele a V-a şi a VI-a. În rest, lucrurile rămân aproximativ la fel deşi Ministerul Educaţiei promisese altceva iar din 2011 se anunţa că se lucrează la o reformă profundă cu o recalibrare a priorităţilor.