De la gropi judeţene, la gropi naţionale

Loading

Drumul dintre Scoarţa şi Cruşeţ, crescut în categorie, dar neschimbat

Drumul care se desprinde din Naţionalul 67 la Scoarţa şi străbate localităţile Târgu Cărbuneşti, Licurici, Hurezani,  Căpreni, Stoina Cruşeţ şi iese din Gorj, pe Melineşti, spre Craiova a devenit, în urmă cu doi ani, drum naţional. Singurul avantaj al locuitorilor de pe traseu este, însă, intervenţia mai promptă în caz de ninsori abundente, pentru reabilitare neexistând bani.

Un drum naţional care ai zice că nu e nici măcar judeţean
Un drum naţional care ai zice că nu e nici măcar judeţean

Drumul cu pricina a fost trecut, în anul 2008, de la categoria drum judeţean la categoria drum naţional şi a fost botezat DN 6 B, dar, în rest, nu s-a schimbat mare lucru. Maşinile fac slalom printre gropi, însă fără nici un succes, iar unii dintre şoferi chiar au renunţat la acest „sport”, pentru că, după cum ne-au declarat: „dacă ocoleşti o groapă, dai în trei”. Mai mult, pe raza localităţii Stoina un terasament a cedat, probabil din cauza alunecărilor de teren, covorul asfaltic deformându-se în aşa măsură, încât şoferii care nu cunoşteau zona şi circulau pe timp de noapte riscau să se răstoarne. Din fericire, această problemă s-a rezolvat, cât de cât, iar administratorii drumului încearcă să se ţină şi la gropi, dar numai cu plombe, care au o durată de viaţă foarte scurtă.

Nu sunt bani
Dumitru Leuştean, şeful Secţiei de Drumuri Naţionale Gorj spune că, deocamdată, nu se ştie când se va trece la reabilitarea totală a DN 6 B: „Noi am preluat acest drum în stare avansată de degradare de la Consiliul Judeţean Gorj, în anul 2008, iar până în prezent nu au fost alocate fonduri pentru reabilitare, acesta având nevoie de o reparaţie capitală. Din 2008 şi până în prezent s-a lucrat la Drumul European 79, iar pentru 2010 nu avem, încă bugetul. Oricum, dacă nu intră în reabilitare, trebuie să continuăm cu plombările.”
În tot răul şi un bine
Deşi drumul Târgu- Cărbuneşti- Cruşeţ nu s-a schimbat decât cu numele, primarii din cele şase localităţi pe care le străbate sunt optimişti. Ei spun că şansele ca acesta să fie reabilitat total sunt mai mari, Ministerul Transporturilor având mai mulţi bani pentru drumuri decât Consiliul Judeţean. În plus, edilii spun că, de când drumul a devenit naţional, acesta e mult mai repede curăţat de zăpadă ca înainte, ajungând „la negru” în câteva ore după încetarea ninsorii.

Risc de hernie de disc
Până una, alta, că sunt „gropi judeţene” sau „gropi naţionale”, tot gropi sunt, de care e plin Gorjul, puţine fiind tronsoanele de drum pe care poţi circula fără probleme. În aceste condiţii, pe lângă distrugerea maşinilor, gorjenii îşi distrug şi sănătatea. Cel mai mare risc este acela de a face hernie de disc, o boală foarte dureroasă, care poate duce la paralizie, fragmentele desprinse din discurile intervertebrale putând secţiona nervii care ies din măduva spinării şi comandă întregul organism. Aceasta poate fi produsă de denivelările din asfalt, care duc la tasări repetate ale discurilor, cei mai afectaţi fiind şoferii profesionişti, care-şi petrec multe ore la volan.
În lista bolilor profesionale publicată în Hotărârea de Guvern 1425/2006 sunt prevăzute „Deformări ale coloanei vertebrale, discopatii, inclusiv hernia de disc”, cauzate de „Mişcări repetitive, poziţii extreme, forţate (vicioase) prelungite sau violente, cu suprasolicitarea şi traumatizarea articulaţiilor: supraîncordări, presiuni, torsiuni.” Dacă şoferii profesionişti pot invoca, însă, boala profesională, cu condiţia să le fie recunoscută, şoferii amatori nu pot cere nici măcar drepturile ce decurg din aceasă categorisire.