O lecţie despre puterea toleranţei este oricând binevenită, cu atât mai mult, cu cât aceasta se adresează celor tineri prin teme ce pun în dezbatere combaterea discriminării, promovarea respectului şi înţelegerii reciproce la umanism, definit prin valorile lui fundamentale. Aceasta au încercat şi profesorii Andrei Popete-Pătraşcu şi Gheorghe Nichifor, de la Colegiul Naţional „Ecaterina Teodoroiu”, care în data de 27 ianuarie, au comemorat „Ziua Internaţională a Holocaustului”.
Manifestarea s-a desfăşurat sub egida Societăţii de Ştiinţe Istorice din România şi a cuprins o serie de activităţi cu tematică memorialistică, editorială, precum şi un atelier interdisciplinar de istorie „Memoria Holocaustului – în creaţia literară”. Prof. dr. Gheorghe Nichifor ne-a mărturisit că demersul, de a organiza o activitate de comemorare a victimelor Holocaustului, în cadrul Colegiului Naţional „Ecaterina Teodoroiu” din Târgu-Jiu, a avut în vedere, înainte de toate, o dezbatere teoretică cu privire la ideologiile care au susţinut această manifestare rasială şi apoi o componentă practică ce a dorit să implice eleviii prin participarea acestora la o serie de activităţi cu privire la această problemă extrem de importantă a istoriei.
Memorialistică
Elevii Colegiului Naţional „Ecaterina Teodoroiu” au cunoscut mărturia uneia dintre supravieţuitoarele Holocaustului din Transnistria, tragedia adusă de ordinul de deportare, suferinţele îngrozitoare îndurate în lagăre, până la repatriere. Hana Meler s-a născut în oraşul Rădăuţi, în sudul Bucovinei şi împreună cu familia sa a fost deportată de către autorităţile române la Şumilova, localitate aflată pe malul râului Bug. Povestea acestei supravieţuitoare începe aşadar în România şi se termină cu emigrarea în Israel, unde a început o nouă viaţa. Acolo, în luna noiembrie a anului 2010, prof. Andrei Popete-Pătraşcu a înregistrat un interviu cu experienţa personală şi modul de supravieţuire al evreilor români în Transnistria.
În cadrul Atelierului de istorie Memoria Holocaustului – în creaţia literară – lecţie interdisciplinară propusă de profesorii Departamentului pentru Europa a Şcolii Internaţionale de Predare a Holocaustului – Yad Vashem, din Israel, elevii au urmărit biografiile a doi cunoscuţi poeţi ai Holocaustului (Dan Pagis şi Paul Celan) de la începuturile asemănătoare, până la perioada post Holocaustului cu privire la viaţa şi opera lor. Ideea principală a acestei activităţi a urmărit să evidenţieze că odată cu terminarea războiului, toţi supravieţuitorii care au trecut prin condiţii de neimaginat, au trebuit să înfrunte complexul creat de necesitatea reclădirii vieţii lor din rămăşiţele rămase. Cele două poezii prezentate în această lecţie îşi îndreaptă atenţia asupra unor întrebări teologice privind Holocaustul şi care pot declanşa ulterior cercetări asupra acestui subiect.
În încheierea atelierului, prof. Andrei Popete-Pătraşcu a susţinut o comunicare cu tema Ţara Sfântă – între istorie şi credinţă, acesta fiind prezent la sfârşitul anului 2010 în Israel, la seminarul organizat de Şcoala Internaţională de Predare a Holocaustului, din Yad Vashem.