După un an de când tot primeşte avize pentru autorizarea de funcţionare a unei cariere de granit la Rânca, firma SC TEHNOLOGICA RADION SRL s-a trezit cu avizul de la Drumurile Naţionale retras. Cu alte cuvinte, era gata- gata să deschidă cariera, dar s-a trezit că nu are pe unde să transporte granitul, pentru că ar fi urmat ca maşinile să tranziteze Transalpina, ori acest lucru a fost interzis. Jocul de-a avizele a pornit după ce presa a sesizat că înfiinţarea unei cariere la Rânca va crea disconfort turiştilor şi va distruge naţionalul prospăt asfaltat care tranzitează munţii în Ardeal.
Până la punerea în balanţă a avantajelor şi dezavantajelor care vor apărea dacă această carieră mult mediatizată va fi înfiinţată, se pune problema cum a fost posibilă eliberarea unor avize, dacă acestea nu sunt în regulă? Şi vorbim, în primul rând, de avizul de la Drumurile Naţionale, care a fost unul “de principiu”, deşi aşa ceva nu există. Există doar aviz şi atât, aşa că, din motive de formă, Direcţia Regională de Drumuri Naţionale Craiova a anulat avizul, după cum ne-a declarat Ion Dina, şeful Secţiei Gorj a Drumurilor Naţionale: “A fost un aviz de principiu, dat de domnul Leuştean, înainte de a veni eu la conducere, iar acesta a fost anulat de Direcţia Regională.”
Obştea se revoltă
Acelaşi lucru spune şi Ion Chiriac, preşedintele Obştii Berceşti- Vlădoi din Novaci, care a concesionat firmei SC TEHNOLOGICA RADION SRL 45 de hectare de teren pentru deschiderea carierei: “Am primit adresă de la Drumuri că s-a retras avizul. Aş dori să-l întreb pe domnul Dina de la Drumuri din ce motiv. Se spune că maşinile de la carieră vor deranja turiştii. Aş vrea să ştiu, Transalpina e drum turistic, sau drum naţional? E naţional, deci poate fi folosit şi pentru altceva decât pentru turişti. Să nu uite cei care comentează că şi maşinile cu lemn din munte tot pe Transalpina coboară. Alea de ce au voie? Asta în primul rând. După aceea, întrebarea mea e de ce s-a dat acel aviz, la început? Plus cele care au urmat. Firma care vrea să deschidă cariera construieşte drumuri. Trebuia să i se spună, simplu, că nu are voie să transporte pe Transalpina şi îşi făcea drum propriu, tehnologic, nu să vină după un an şi să spună Drumurile că nu mai e voie.”
Alte avize
Aşa cum rezultă din proiectul de acord de mediu, care există şi în prezent afişat pe site-ul oficial al Ministerului Mediului şi Pădurilor, pare că totul era în regulă şi că firmei i se impuseseră toate condiţiile pentru a face o activitate care să nu afecteze mediul, fapt confirmat prin raportul şi studiul de impact asupra mediului, precum şi de avizul 0014/28.06.2011 eliberat de custodele sitului NATURA 2000 Nordul Gorjului de Est, pe suprafaţa căruia ar urma să se deschidă cariera. Între timp, însă, s-a schimbat directorul Agenţiei de Protecţie a Mediului Gorj, Elisabeta Juveloiu fiind înlocuită cu Radu Socolovski, iar acesta spune că nu s-au luat toate avizele: “Nenorocul lor e că Mediul e cel care dă ultimul avizul, iar ei nu le-au luat pe toate, ca eu să fie de acord să semnez. Am cerut un punct de vedere de la Direcţia de Radiocomunicaţii care are releul TV de la Rânca şi mi-au răspuns că este inacceptabil să funcţioneze în zonă o carieră. De asemenea, cei de la Drumuri şi-au retras avizul. Mai mult, prefectura a cerut o nouă dezbatere, pentru că cele de până acum par să fie făcute pe ascuns, de nu s-a ştiut nimic despre această carieră.”
Ceea ce e sigur, oricum, e faptul că instituţiile statului fac şi desfac, firma care voia să deschidă cariera a cheltuit bani (se vehiculează suma de 100.000 de euro) pentru sondarea terenului, studii şi avize, iar dacă va cere despăgubiri nu vor plăti cei care se bâlbâie, ci tot românii, prin taxe şi impozite.