O atenţie sporită dată examenelor naţionale

Loading

Peste mai puţin de trei săptămâni va suna clopoţelul pentru noul an şcolar, mai devreme ca niciodată şi abandonându-se tradiţia lui „15 septembrie”. Deocamdată schimbările anunţate sunt doar de calendar dar vom avea noutăţi privind examenele naţionale şi  modificări ale curriculumului la clasele de început de ciclu. Managementul şcolilor va fi înlocuit într-o proporţie importantă inclusiv în judeţul Gorj.

ISJ Gorj va lucra cu o echipă de inspectori primenită în proporţie de peste 60%
ISJ Gorj va lucra cu o echipă de inspectori primenită în proporţie de peste 60%

Începe un nou an şcolar iar atenţia părinţilor şi elevilor este îndreptată spre schimbările care se anunţă, mai ales după ce examenele naţionale din acest an au fost un fiasco. Dacă părinţii elevilor de clasă pregătitoare, mai ales, au emoţii că îşi trimit copiii într-un imens necunoscut, lucrurile devenind palpabile abia după formarea cadrelor didactice şi începutul anului şcolar, cei ai liceenilor se tem că aceştia nu vor face faţă Bacalaureatului şi de acum se gândesc cum să se transfere la licee mai bune, lucruri întâlnite şi în Gorj. Prezentăm în cele ce urmează o parte din informaţiile pe care le-a furnizat Ministerul Educaţiei, altele fiind aşteptate în următoarele zile.

36 săptămâni de şcoală

Anul şcolar 2012-2013 va fi structurat astfel: 36 de săptămâni de cursuri, însumând 178 de zile lucrătoare. Privind  structura anului şcolar,  rămâne săptămâna „Şcoala altfel” în perioada 1 – 5 aprilie 2013. Toate celelalte elemente care au fost specifice anului şcolar 2011-2012 se vor regăsi şi în noul an şcolar. Ne referim aici la  doua vacanţe consolidate: vacanţa de iarnă de trei săptămâni şi vacanţa de primăvară -două săptămâni. De asemenea,   vacanţa dedicată învăţământului preşcolar şi primar rămâne în intervalul 29 octombrie – 4 noiembrie.
Structura anului şcolar 2012-2013 este următoarea: Semestrul I cursuri – luni, 10 septembrie 2012 – vineri, 21 decembrie 2012;  În perioada 29 octombrie – 4 noiembrie 2012, clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar sunt în vacanţă; Vacanţa de iarnă – sâmbătă, 22 decembrie 2012 – duminică, 13 ianuarie 2013; Semestrul al II-lea
cursuri – luni, 14 ianuarie 2013 – vineri, 5 aprilie 2013; Vacanţă de primăvară – sâmbătă, 6 aprilie 2013 – duminică, 21 aprilie 2013; Cursuri – luni, 22 aprilie 2013 – vineri, 21 iunie 2013; Vacanţa de vară – sâmbătă, 22 iunie 2013 – duminică, 8 septembrie 2013.
Pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar are 37 de săptămâni din care durata cursurilor este de 33 de săptămâni, 4 săptămâni fiind dedicate desfăşurării examenului naţional de bacalaureat. Cursurile claselor terminale se încheie în data de 31 mai 2013.
Pentru clasa a VIII-a, anul şcolar are 36 de săptămâni din care durata cursurilor este de 35 de săptămâni, o săptămână fiind dedicată desfăşurării evaluării naţionale. Cursurile claselor a VIII-a se încheie în data de 14 iunie 2013.
Pentru învăţământul special – clasele a IX-a – a XI-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică, durata cursurilor este de 37 de săptămâni, însumând 182 de zile.

Cauzele dezastrului se cunosc

MECTS a analizat în această vară cauzele care au dus la rezultatele foarte slabe la examenele naţionale. Astfel, ministrul Ecaterina Andronescu declara zilele trecute că  o cauză a rezultatelor negative este că au fost închise, în ultimii ani, circa 2.000 de şcoli, cele mai multe din mediul rural.”Multe dintre aceste rezultate sunt datorate şi faptului că au fost închise, în ultimii ani, circa 2.000 de şcoli, majoritatea acestora din mediul rural. Asta înseamnă că şcoala s-a îndepărtat de domiciliu, nu au fost puse la dispoziţia elevilor microbuze şi, ca urmare, unui elev care parcurge cinci – şase sau uneori opt kilometri pe jos, dimineaţă, după-amiază, este greu să îi mai ceri performanţă şcolară. Aceşti copii nu au nicio vină că s-au născut în mediul rural.(…) Sunt 56.000 de absolvenţi ai clasei a VIII-a care nu au reuşit să ia măcar nota 5 la examenul de evaluare. Dintre aceştia, 37.000 sunt în mediul rural, ceea ce arată cât se poate de limpede că avem o problemă cu învăţământul din mediul rural, asupra căruia trebuie să ne orientăm atenţia, preocupările şi mai ales măsurile de remediere a acestor deficienţe”, a declarat ministrul Ecaterina Andronescu.
Ministrul Educaţiei spune că  modificările operate la nivelul şcolilor din mediul rural se răsfrâng asupra slabei pregătiri de care dau dovadă liceenii şi anunţă modificări: „Dacă ne-am uita la rezultatele de la bacalaureat şi acolo concluzia este surprinzătoare şi nemulţumitoare. Şi anume şcoala românească, şcoala liceală s-a polarizat excesiv. Pe de o parte sunt liceele teoretice, care adună cei mai buni elevi, care promovează examenul de bacalaureat într-o proporţie de peste 85% şi la polul celălalt se plasează liceele tehnologice, unde promovarea este, în medie, de 25%. De aici, concluzia că avem o mare problemă în ceea ce priveşte învăţământul profesional, cel din liceele tehnologice. De aceea, anul acesta ne vom concentra spre regândirea învăţământului tehnologic şi la adaptarea lui la cererea pieţei muncii”.

O nouă echipă la ISJ Gorj
Începând cu 1 septembrie 2012, Inspectoratul Şcolar Judeţean Gorj va avea o echipă modificată în mod substanţial. Propusă de inspectorul şcolar general Ion Işfan, noua echipă de inspectori şcolari ai ISJ Gorj, va fi alcătuită din cei care continuă cum ar fi Emil Pătrăşcoiu, Liliana Andriţoiu, Marian Staicu, Cristian Gârdu, Claudia Zaharia dar şi de mai noii inspectori Dorina Nichifor, Loredana Diaconescu, Adrian Constantin Popescu, Gabriel Popescu, Ion Popescu, Georgeta Popescu, Melania Popescu, Ileana Popescu, Elena Goga ş.a.
Noua echipă de conducere a ISJ Gorj ar putea fi completată chiar cu două posturi de inspector şcolar general adjunct, complexitatea activităţii şi numărul de elevi şi cadre didactice permiţând acest lucru.