
Într-o Românie în care decalajul dintre ceea ce învață elevii și ceea ce cere piața muncii se adâncește de la un an la altul, în care opțiunile școlare sunt adesea alegeri ale hazardului și nu rezultate ale cunoașterii de sine, Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) face un pas strategic care vizează reconectarea educației cu nevoile reale ale pieței muncii. În cadrul celei de-a treia ediții a programului „Pactul pentru Tineri – O carieră reală. De la vocație la profesie”, CONAF, în parteneriat cu UNICEF România, a demarat un amplu proces de testare vocațională a elevilor de clasele a VII a și a VIII a din județul Gorj, un demers menit să reformeze modul în care România investește în viitorul capitalului său uman.
În baza parteneriatului cu Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Gorj (CJRAE) și Inspectoratul Școlar Județean Gorj, proiectul implică 19 profesori consilieri școlari, special formați pentru a ghida adolescenții prin instrumente pedagogice și printr-un proces integrat de evaluare a potențialului individual, valorilor personale și compatibilității reale cu viitoarele trasee profesionale, 23 de unități de învățământ din mediul rural și urban, și se adresează direct unui număr de 1000 de elevi de gimnaziu, aflați în fața uneia dintre cele mai importante decizii ale vieții lor: alegerea unei direcții de carieră.
Testarea vocațională a fost dezvoltată de Open Tribe, membru activ CONAF, și reprezintă una dintre puținele inițiative autohtone care îmbină știința orientării în carieră cu specificul cultural și psihologic al elevilor români. Scopul testării este acela de a oferi tinerilor o hartă interioară: un instrument de navigație care să le permită alegeri informate, coerente și mai ales asumate.
„Este esențial ca sistemul educațional să nu mai funcționeze ca o pistă de decolare pentru inegalități, ci ca un teren de antrenament pentru vocații reale. Reforma se face prin legi, și prin intervenții inteligente, centrate pe individ. Iar Pactul pentru Tineri este exact acest tip de intervenție.
Dacă ne dorim o Românie competitivă și stabilă, atunci trebuie să începem prin a ne educa tinerii să se cunoască pe ei înșiși. Fără vocație, fără încredere și fără profesori care să însoțească această căutare, sistemul educațional riscă să devină o fabrică de inadecvare socială și profesională”, transmite Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), cea mai relevantă confederație din România care militează pentru eficientizarea dialogului cu autoritățile, conlucrarea pentru elaborarea de politici publice care să conducă la creștere economică sustenabilă și sprijină antreprenorii, recunoscându-le meritele.
În esență, programul deschide o discuție mai amplă despre rolul formator al școlii și despre responsabilitatea pe care statul și societatea civilă o au în fața unei generații care se confruntă cu o criză dublă: criza sensului și criza oportunității. Iar această testare este un început de infrastructură: o investiție în sănătatea decizională a tinerilor, în relevanța școlii și în inteligența colectivă pe termen lung.
Gorjul, prin această inițiativă, devine un beneficiar, și un pilot național pentru un nou mod de a privi educația: ca pe o călătorie ghidată spre sine, nu ca pe o succesiune de materii.
Partenerul principal al proiectului, OMV Petrom, susține această inițiativă, recunoscând rolul critic al capitalului uman în dezvoltarea sustenabilă a economiei.