SINTEZA ACTIVITĂȚII ISU GORJ ÎN ANUL 2024

Introducere

Județul Gorj este compus din 70 de unități administrativ teritoriale (2 municipii, 7 orașe și 61 de comune). Are o populație de aproximativ 335.000 de locuitori și o suprafață de aproximativ 5600 de km², din care 2460 de km² fond forestier.

Toate situațiile de urgență produse pe teritoriul județului Gorj sunt gestionate de Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Lt.col. Dumitru Petrescu” al Județului Gorj.

Totodată, în baza planului comun încheiat între I.S.U. Gorj și I.S.U. Mehedinți, I.S.U. Gorj asigură intervenția la nivelul comunelor Florești și Broșteni din județul Mehedinți, iar I.S.U. Mehedinți asigură intervenția la localitatea Cerna-Sat din Comuna Padeș, județul Gorj.

Monitorizare situații de urgență și dispecerat

La sediul I.S.U. Gorj își desfășoară activitatea Dispeceratul comun I.S.U. – S.M.U.R.D. – S.A.J., acesta asigurând recepționarea apelurilor de la nivelul Centrului Unic pentru Apeluri de Urgență 112, aflat în subordinea D.J.T.S. Gorj.

Apelurile recepționate de către Dispeceratul ISU-SMURD sunt preluate la acest nivel, iar în cazul în care în cadrul apelului se semnalează producerea unei situații de urgență, se declanșează operațiunile de intervenție, la nivelul subunităților de intervenție.

Numărul total al intervențiior a cunoscut o creștere importantă în ultimii ani și este firesc ca și numărul apelurilor de urgență direcționate către dispeceratul ISU-SMURD de către Centrul Unic pentru Apeluri de Urgență 112 să urmeze același model.

În anul 2024 au fost recepționate de dispecerii ISU – SMURD un număr de 21.140 apeluri.

Pe lângă apelurile de urgență recepționate la nivelul dispeceratului în calitate de agenție responsabilă cu gestionarea tipului de risc conform Metodologiei de Cooperare 112, există foarte multe situații în care dispecerii ISU se află în ascultare ca agenție participantă la conferință.

Dacă luăm în calcul și aceste situații, numărul de apeluri primite la nivelul dispeceratului este mai mare cu aproximativ 30%.

Practic, 1 din 4 apeluri primite în cadrul centrului au fost transmise către dispeceratul ISU-SMURD Gorj.

Statistica intervențiilor

În ultimii 10 ani, subunităţile noastre de intervenţie au participat la 76.956 misiuni, numărul acestora fiind în anul 2024 de aproximativ 3,5 ori mai mare față de de acum 10 ani.

În anul 2024, numărul intervențiilor a crescut cu aproximativ 16% față de anul 2023, structurile noastre gestionând 10.976situații de urgență în anul 2024, față de 9.221 în anul 2023.

Media zilnică a intervențiilor, raportată la totalul acestora pe anul 2024, este de aproximativ 30 de misiuni zilnice.

Statistica incendiilor

Din analiza activității observăm că și numărul incendiilor izbucnite la construcții a crescut în anul 2024 la 285 de incendii, față de anul 2023 când am intervenit la 246 de incendii izbucnite la construcții.

În anul 2024, cea mai frecventă cauză probabilă de producere a incendiilor la construcții a fost reprezentată de coșurile de fum necurățate corespunzător sau neprotejate corespunzător față de alte materiale combustibile.

Cu toate că au fost efectuate activități de conștientizare și demarate, atât la nivel național, cât și la nivel local campanii de informare a populației cu privire la aceste pericole, cetățenii întârzie să ia măsuri pentru verificarea periodică și curățarea coșurilor de fum și să prevină astfel tragediile care se pot declanșa din cauza neglijenței.

Statistica incendiilor de vegetație uscată

Referitor la incendiile de vegetație uscată, din statistica intervențiilor pentru anul 2024, se observă că incidența acestui tip de risc a crescut față de anul 2023 de aproximativ 3,5 ori.

Pentru reducerea acestui fenomen, în cursul anului 2024 s-au efectuat o serie de activități de control și acțiuni de informare preventivă, în vederea stopării evoluției numărului de arderi necontrolate, precum și conștientizarea riscului la care se expune populația și mediul natural. Aceste activități s-au desfășurat în comun, de către Inspecția de Prevenire, Centrul Operațional, Garda de Mediu – Comisariatul Județean Gorj și Agenția de Plăți și Intervenție în Agricultură Gorj. Tot în acest scop, au fost diseminate informări, în mediul online și mass-media locală, pentru conștientizarea riscurilor generate de acest fenomen.

Incendii de vegetație uscatăIanFebMarAprMaiIunIulAugSeptOctNovDecTotal
202425230137110114114301140344321151
20236474816308406367323324
2022501863462610880411842762
202146113953100511931277286724
2020591277987625317410390

Din statistica lunară a incendiilor de vegetație uscată din ultimii ani, se poate observa tendința de creștere a acestui fenomen chiar și în lunile de iarnă. Acest feomen a coincis cu perioadele de secetă prelungită și cu valuri de căldură record, fiind afectate chiar și zonele care în trecut nu erau predispuse la incendii de vegetație.

În concluzie, incendiile de vegetație reprezintă o problemă semnificativă, pe care o avem în atentă observare și vom încerca în continuare, atât prin canalele de comunicare pe care le avem la dispoziție, dar și prin campanii de informare preventivă să atragem atenția cetățenilor asupra pericolelor și pagubelor pe care le pot produce aceste arderi necontrolate.

Statistica intervențiilor SMURD

Din luna februarie a anului 2012, la nivelul ISU Gorj a fost operaţionalizat Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD).

Inițial, SMURD Gorj era format din 3 ambulanțe.

În prezent, în cadrul subunităților de intervenție sunt operationalizate 7 ambulanțe SMURD, acestea fiind încadrate cu echipaje de prim ajutor calificat formate din paramedici.

În cursul anului 2025, după încheierea lucrărilor la noul sediu destinat Stației de Pompieri Novaci, va fi operaționalizat un echipaj SMURD și în cadrul acestei subunități de intervenție.

În fiecare an, numărul intervenţiilor SMURD a crescut, ajungându-se la 7.059 intervenţii SMURD în anul 2024.

Numărul intervențiilor SMURD a crescut considerabil în ultimii ani, ca urmare a eforturilor desfășurate pentru operaționalizarea mai multor echipaje SMURD care să asigure prim-ajutorul calificat pentru cetățenii județului Gorj.

Activitatea Inspecției de Prevenire a Incendiilor

O mare parte din activitatea unui inspectorat județean pentru situații de urgență se îndreaptă către activitatea de prevenire a incendiilor.

Pe acestă linie de activitate, instituția noastră a urmărit în mod deosebit, autorizarea unităţilor de învăţământ, unităților sanitare, a obiectivelor puse în funcţiune fără obţinerea în prealabil a autorizaţiei de securitate la incendiu, precum și asigurarea măsurilor de apărare împotriva incendiilor la construcții, instalații și amenajări.

Premergător începerii anului școlar 2024-2025, în cooperare cu Instituția Prefectului, Inspectoratul Școlar Județean, Direcția de Sănătate Publică, Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, Inspectoratul de Poliție Județean Gorj și Inspectoratul de Jandarmi Județean, au fost efectuate controale tematice la unitățile de învățământ.

În anul 2024, activitatea Inspecţiei de Prevenire din cadrul ISU Gorj a fost concretizată prin executarea unui număr de 1158controale de prevenire, față de 857 în anul 2023, reprezentând o creștere cu 35,12%.

Pe timpul controalelor şi verificărilor planificate şi executate în anul 2024, inspectorii din cadrul unității noastre au constatat 4160 nereguli și deficienţe de natură organizatorică și tehnică, din care 1333 au fost soluționate pe timpul controalelor cu sprijinul factorilor de conducere ai obiectivelor verificate.

Pentru neregulile constatate au fost aplicate 3922 de sancţiuni. Totodată, au fost aplicate 241 amenzi contravenţionale în cuantum de 862.500 lei, precum şi 3681 avertismente.

În anul 2024, au fost eliberate 66 de avize de securitate la incendiu și au fost respinse 7. De asemenea, au fost eliberate 49 de autorizații de securitate la incendiu, iar 5 autorizații au fost respinse pentru neîncadrare în prevederile legale sau pentru documente lipsă.

Activitatea Logistică

Un management performant al oricărei instituții se bazează și pe asigurarea de echipamente necesare îndeplinirii misiunilor, în egală măsură cu asigurarea unor condiții optime pentru pregătirea personalului.

1. Un obiectiv important al ISU Gorj în anul 2024 a fost finalizarea lucrărilor la obiectivul de investiții „Reabilitare termică clădire administrativă, sediu Secția de Pompieri Turceni”.

Obiectivul de investiții este finanțat în cadrul Programului Național de Redresare si Reziliență, având o valoare totală de 3.013.493,66 lei. În acest moment, colegii noștri din cadrul Secției de Pompieri Turceni beneficiază de condiții moderne de pregătire și desfășurare a activităților.

2. Totodată, Proiectul „Sprijinirea investițiilor în noi capacități de producere a energiei electrice produsă din surse regenerabile pentru autoconsum din cadrul Programului – Surse regenerabile de energie și stocarea energiei”, pentru achiziționarea unui sistem fotovoltaic, la sediul inspectoratului nostru, a fost depus în decembrie 2023. Proiectul este în etapa de evaluare tehnică și financiară, având o valoare totală de 505.374,00 lei.

3. În cadrul obiectivului de investiții „Construire Subunitate de Pompieri în cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă “Lt. col. Dumitru Petrescu” al judeţului Gorj, localitatea Cojani”, obiectiv derulat prin Programul Dezvoltare Durabilă 2021-2027, a fost realizat Studiul de fezabilitate, iar documentatia pentru realizarea investiției a fost avizată favorabil de către Consiliul Tehnic Economic al M.A.I. Obiectivul de investiții se afla în primele 15 subunități din cele 50 care vor fi construite la nivel național,

4. De asemenea, au fost continuate lucrările privind construirea sediului Stației de Pompieri Novaci, în satul Pociovaliștea din orașul Novaci, cu sprijinul Primăriei Novaci. Acestea au decurs foarte bine, astfel încât, în momentul de față, se execută finisajele la interior și exterior, urmând ca, în scurt timp, să fie executată recepția la terminarea lucrărilor.

Astfel, odată cu construirea noului sediul, pompierii din cadrul Stației de Pompieri Novaci vor beneficia de condiții de muncă și pregătire la standarde moderne.

Trebuie precizat faptul că, odată cu relocarea subunității noastre în noul sediu, intenționăm să operaționalăizăm un echipaj SMURD în cadrul subunității, pentru că este singura subunitate care nu are încadrat echipaj SMURD, iar acesta este foarte benefic pentru cetățenii din zonă.

Obiective instituționale stabilite pentru anul 2025

În ceea ce privește obiectivele pe care ni le-am stabilit pentru anul 2025, acestea se referă în principal la dezvoltarea instituțională și cuprind:

1. Creșterea gradului de siguranță a populației prin consolidarea rolului de autoritate în domeniul prevenirii situațiilor de urgență, în scopul identificării obiectivelor care nu dețin autorizație de securitate la incediu și efectuarea demersurilor necesare pentru intrarea în legalitate, oprirea funcționării sau utilizării acestora, după caz;

2. Dezvoltarea capacității operaționale și de răspuns în situații de urgență prin îmbunătățirea calității misiunilor executate, raportate la tehnica de intervenție performantă, în vederea limitării efectelor situațiilor de urgență asupra comunităților;

3. Creșterea gradului de pregătire în rândul personalului propriu, pe de-o parte prin participarea la cursuri de specialitate în vederea îmbunătățirii cunoștințelor și competențelor, iar pe de altă parte intensificarea pregătirii individuale, prin cunoașterea tehnicilor de lucru și a procedurilor de intervenție, în concordață cu tehnica nouă și performantă de intervenție care a intrat în dotarea instituției noastre în ultima perioadă;

4. Creșterea numărului de Servicii Voluntare pentru Situații de Urgență avizate, constituite la nivelul unităților administrativ-teritoriale;

5. Relocarea sediului Gărzii de Intervenție Novaci, într-un sediu nou pentru care Primaria Orașului Novaci are deja în derulare un proiect inițiat prin Compania Națională de Investiții, în valoare de 14.417.466 lei și care se află la etapa de execuție a lucrărilor. Finalizarea lucrărilor este programată pentru acest an, urmând să fie operaționalizat și un echipaj SMURD în cadrul acestei subunități de intervenție;

6. Continuarea demersurilor pentru implementarea măsurilor stabilite în cadrul obiectivului de investiții „Construire Subunitate de Pompieri în cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Lt. col. Dumitru Petrescu” al judeţului Gorj, localitatea Cojani”. Obiectivul de investiții este finanțat prin Programul Dezvoltare Durabilă 2021-2027, în valoare totală de 4.995.961,82 lei. În anul 2025 urmează a se derula serviciile de proiectare și execuție, în funcție de alocarea bugetară.;

7. Realizarea obiectivului de investiții „Implementarea unui sistem de panouri fotovoltaice la sediul ISUJ Gorj”, pentru care, în anul 2023 a fost realizat studiul de fezabilitate, iar în luna decembrie a anului 2023 a fost depusă cererea de finantare la Ministerul Energiei, în vederea accesării finanțării în cadrul programului de producere a energiei verzi din surse regenerabile;

8. Menținerea, cel puțin la același nivel, a interacțiunii cu cetățenii și reprezentanții mass-mediei locale și naționale, prin mediatizarea misiunilor pe care le îndeplinim, dar și prin realizarea de campanii de informare și ieșiri publice cu rolul de conștientizare a riscurilor diferitelor tipuri de situații de urgență.