Comisia Europeană a alocat României suma de 10,815 milioane de euro pentru programul de distribuire a laptelui în școli. A mai fost alocată suma de 6,866 milioane euro a fost alocată pentru programul de încurajare a consumului de fructe și legume în școli.
Alocările bugetare pentru programul de încurajare a consumului de fructe și legume în școli în perioada 2019/2020 au fost adoptate pe 27 martie. Din cele aproape 18 milioane de euro puse la dispoziția României, 6.86 milioane EUR sunt destinate încurajării consumului de fructe și legume în școli, iar 10.8 milioane de euro sunt destinați programului de distribuire a laptelui in școli.
Programul are un scop educațional și vine în completarea activităților desfășurate la nivel național. Comisia a publicat și un raport de evaluare care arată că în anul școlar 2017-2018, aproximativ 159.000 școli din UE au participat în acest program. În perioada menționată, o cantitate totală de 255.500 de tone de fructe și legume proaspete și 178 de milioane de litri de lapte au fost distribuite școlarilor europeni grație unei sume de peste 182 milioane de euro de la bugetul UE.
Comisarul european pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală, Phil Hogan, a declarat: „Grație acestui program, tinerii noștri cetățeni pot beneficia de produse alimentare hrănitoare, sigure și de calitate ridicată pe care fermierii europeni le produc, învățând simultan de unde provin acestea. Comisia este mândră să contribuie la această călătorie educațională importantă, încurajând obiceiurile sănătoase de la o vârsta fragedă”, a afirmat acesta.
Alocarea orientativă a bugetului UE pentru fiecare stat membru se bazează pe numărul școlarilor din fiecare țară și, pentru partea distribuirii de lapte, pe interesul manifestat in schema precedentă. Autoritățile naționale sunt libere să transfere o parte din bugetul alocat (20-25%) dintr-un sector în altul. De asemenea, își pot manifesta disponibilitatea de a cheltui mai mult decât suma cerută dacă celelalte state membre refuză partea lor de alocare.
Statele membre pot decide modalitatea de a implementa programul, inclusiv prin stabilirea produselor pe care elevii le vor primi sau temele masurilor educationale care vor fi abordate. De asemenea, au posibilitatea de a suplimenta fondurile UE existente cu fonduri nationale in vederea finantarii programului.