Aşteptări diferite de la noul plan-cadru în învăţământul gimnazial

 302 total views

Elevii aşteaptă să vadă cum vor arăta orarele lor începând cu 2017
Elevii aşteaptă să vadă cum vor arăta orarele lor începând cu 2017

Se pare că varianta consultării cadrelor didactice pentru stabilirea ponderii diverselor discipline în noul plan-cadru nu a fost prea inspirată, acestea pledând în continuare pentru întărirea studiului ştiinţelor şi tehnologiei în gimnaziu şi promovarea debutului timpuriu al studiului pentru fizică şi chimie. Părinţii şi elevii, mult mai echilibraţi, au mers pe studierea a cel puţin două limbi străine şi accent pe discipline civice.
Dintre cei 18.255 de participanţi la dezbatere, 39,7% preferă a doua variantă de plan-cadru, 19,4% preferă prima variantă de plan-cadru şi 27,4% preferă a treia variantă. De asemenea, 13,3% nu preferă niciuna din variante. De altfel, în cadrul dezbaterilor organizate la nivel naţional, profesorii au venit şi cu propriile propuneri, care vor fi analizate de către experţi la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei.
Concluzia trasă după consultările cadrelor didactice a fost că „se preferă păstrarea status-quo-ului dacă variantele reduc ponderea disciplinei din planul în uz”.
Profesorii au venit şi cu recomandări, printre care se numără creşterea ponderii numărului de ore de Istorie şi menţinerea Limbii Latine, studierea informaticii (TIC) pe tot parcursul gimnaziului, studierea a cel puţin două limbi străine şi studiul Educaţiei Tehnologice (antreprenoriat) în toţi anii de gimnaziu.
Alte recomandări care au reieşit din dezbaterea naţională sunt obţinerea de competenţe în limba maternă, ceea ce înseamnă că nu trebuie să reducem numărul de ore de Limba Română de la clasa a V-a. O altă recomandare este ca în planul-cadru care se va aplica să existe o oră pe săptămână de Orientare şi Consiliere predată pe tot parcursul gimnaziului de către personal specializat.
Nu în ultimul rând, elevii de gimnaziu ar trebui să studieze şi Educaţie pentru Sănătate (Educaţie sexuală), Educaţie Rutieră, Educaţie Juridică, Educaţie Ecologică, Educaţie Economică, Drepturile Copilului şi despre protecţia consumatorului şi drepurile de autor.
Profesorii mai susţin, de asemenea, creşterea ponderii de opţionale (curriculum la decizia şcolii).
Din totalul de respondeţi, 63,5% este personal didactic din sistemul de educaţie, dintre care 42% profesori de gimnaziu. În rest, 27% sunt elevi şi părinţi şi 9,5% au venit din mediul non-guvernamental.