Tehnologia informației în formarea ”Competențelor secolului 21”

Loading

În perioada 11-15 martie 2019 un grup de patru profesori de la Colegiul Tehnic ”General Gheorghe Magheru” au participat la cea de a doua întâlnire dintr-un proiect european, ce a avut loc în cadrul liceului sloven ” Rudolfa Maistra” din Kamnic. Întâlnirea, face parte din proiectul Erasmus + cu titlul ” Integrating technology in the teaching process, path towards building 21st century skills” ce este derulat în parteneriat cu alte două instituții de învățământ din Portugalia și Turcia.


Așa cum sugerează și numele, prin proiect se urmărește dezvoltarea de noi strategii și abordări didactice, care prin integrarea tehnologiei informaționale să faciliteze și să potențeze formarea și achiziția de competențe și abilități.
Odată cu societatea informațională și a cunoașterii, tinerii au nevoie de noi competențe și abilități, de care generațiile anterioare nu au avut nevoie. Astfel, domeniul educațional este în fața unei provocări fără precedent, de a pregătii tinerii pentru slujbe și probleme care nu existau și nu au fost încă anticipate.
Deși, la nivel mondial există studii numeroase atât în identificarea acestor noi competențe denumite și ”Competențele secolului 21”, dar și în dezvoltarea de noi metode și abordări didactice care să faciliteze achiziția acestor competențe, la noi în țară pași în această direcție sunt relativi mici.
În aceste condiții proiectul derulat de liceul gorjean, în colaborare cu partenerii săi externi este unul de pionierat, iar prin tematica abordată unul foarte important. Potrivit profesorului Marius Buzera, coordonatorul proiectului,  în cadrul acestuia se dezvoltă o aplicație de stabilire a gradului de utilizare a tehnologiei informației la nivelul unei instituții de învățământ, ce poate fi particularizată în funcție de nevoile fiecărei instituții, o bază de date cu aplicații pentru diverse tipuri de dispozitive, inclusiv mobile, pentru diverse tipuri de sisteme de operare și care pot fi folosite la nivelul clasei și integrate metodelor tradiționale de predare/învățare. Toate acestea, împreună cu un opțional pe domeniul ”Protecției mediului”, vor fi cuprinse într-o carte care pusă la dispoziția cadrelor didactice va contribui la creșterea actului educațional furnizat de instituțiile partenere în proiect.
În cadrul ultimei întâlniri din Slovenia, profesori gorjeni au participat la o serie de dezbateri, mese rotunde și ateliere de lucru alături de specialiști din domeniul educației din cadrul Ministerului Educației Sloven, cu specialiști și coordonatori de programe naționale și internaționale implicate în integrarea tehnologiei informației în activitățile didactice, dar și cu responsabili și oficialități locale. De asemenea, având în vedere că școlile din Slovenia, derulează de mai mulți ani programe naționale prin care se urmărește integrarea TIC în procesul educațional, astfel încât să se promoveze dezvoltarea de competențe precum creativitatea, gândirea critică și inovarea, profesorii au participat la asistențe la ore urmate de ateliere de lucru pentru a cunoaște mai bine aceste noi metode.
În urma întâlnirii au fost deja redactate primele doua capitole ale cărții, urmând ca în următoarele luni să se realizeze și disciplina opțională.Testarea noilor metode, se va realiza pe durata unor stagii de pregătire la care elevii gorjeni vor participa in luna octombrie 2019 si in luna aprilie 2020 in laboratoarele liceelor partenere din Istanbul si Lisabona.
Detalii cu activitățile și rezultatele din proiect de pot găsii și pe pagina de internet liceului gorjean.