Mulți elevi nu au acces la învățământul online

 431 total views

Ordinul care obligă profesorii şi elevii să participe la cursurile online a fost publicat în ”Monitorul Oficial.” Intrarea în vigoare a actului normativ a stârnit reacții vehemente din partea elevilor, părinților și chiar a Avocatului Poporului. Practic jumătate dintre elevi nu au acces în prezent la învățământul online cu toate eforturile MEC(Ministerul Educației și Cercetării).

Ordinul MEC prevede regulile pentru fiecare categorie de actori implicată în procesul de predare online: elevi, profesori, autorităţi şcolare și părinți. Printre prevederile controversate amintim: cursurile pe net devin obligatorii pentru elevi și profesori și vor fi monitorizate; profesorii sunt fi obligați să preia feedback de la părinți și elevi; părinții sunt obligați să le asigure elevilor calculatoare, laptopuri sau telefoane inteligente; școala poate da laptopuri în custodie părinților, iar dacă cei care le primesc, le deteriorează, sunt buni de plată; elevii care nu au acces la tehnologie sau ai căror profesori nu organizează cursuri online vor face ore remediale şi recuperarea materiei după reluarea cursurilor clasice, faţă în faţă ș.a.

Avocatul Poporului a adresat  MEC o serie de întrebări  privind modul cum va aplica ordinul referitor la obligativitatea școlii online. Renate Weber  spune că a primit mai multe sesizări în ultimele zile, inclusiv de la Consiliul Național al Elevilor, cu care, subliniază anunțul oficial, Avocatul Poporului “desfășoară un proiect referitor la accesul efectiv la educație al tuturor copiilor”. Instituția cere MEC să precizeze când și cum va oferi instruiri cadrelor didactice, în vederea școlii online, cum va face rost de bani pentru achiziția de tehnologii necesare pentru a asigura predarea și învățarea online și ce date are referitoare la accesibilitatea la terminale și servicii de comunicații, în mediul rural.

Iată cerințele Avocatului Poporului către MEC:

”• Pornind de la dispozițiile art. 10 lit. h) din Ordin, respectiv „cadrele didactice participă la activitățile de formare și webinariile recomandate de către Ministerul Educației și Cercetării, ISJ/ISMB și conducerea unității de învățământ”, care este orizontul de timp în care se vor efectua aceste instruiri și modalitatea concretă în care vor avea loc? Există în bugetul Ministerului Educației și Cercetării fonduri pentru astfel de cursuri de pregătire a tuturor cadrelor didactice din România?

• Având în vedere că învățământul preuniversitar în România este obligatoriu și gratuit, cum își propune Ministerul Educației și Cercetării să identifice și să valorifice sursele de finanțare necesare achiziționării terminalelor de tip desktop, laptop, tabletă sau telefon inteligent necesare desfășurării actului de predare-învățare-evaluare în mediul online?

• Ce soluții urmează a fi identificate pentru familiile cu mai mulți copii, cu un singur terminal de tip desktop, laptop, tabletă, telefon inteligent și care sunt nevoiți să-l utilizeze în același timp, având în vedere programul activităților didactice al acestora?

• Care este modalitatea prin care Ministerul Educației și Cercetării înțelege să gestioneze situația lipsei de acoperire a semnalului GSM pentru serviciile de voce și date în anumite comunități rurale din România?

• Ce modalități de suportare a costurilor pentru serviciile de internet are în vedere Ministerul Educației și Cercetării?

• Deține în prezent Ministerul Educației și Cercetării o situație statistică referitoare la numărul elevilor din mediul rural și gradul de accesibilitate al acestora la terminalele de tip desktop, laptop, tabletă și telefon inteligent și la serviciile de voce și date? Dacă nu, în cât timp consideră că va avea aceste date?

• Dat fiind ca Ordinul Ministrului nu precizează, solicităm Ministerului Educației și Cercetării să clarifice situațiile în care actul de predare-învățare-evaluare în mediul online devine obligatoriu.”(Sursa: comunicat Avocatul Poporului)