Rătăciți prin Europa

Până la început de martie, în România se desfășoară cea mai amplă dezbatere publică din ultimii ani privind planurile-cadru de predare de la liceu. Nu știm dacă mai-marii  Ministerului Educației  și-au dorit o asemenea atenție pentru ”grozăviile” propuse, înțelegem de ce a amânat lansarea fosta ministră, dar acum toată lumea este atentă și va tolera cu greu să se atingă cineva de semne/simboluri naționale. Lumea este inflamată și de contextul electoral iar curentul suveranist  din acest filon își trage seva.  Va fi greu să justifici  ”imbecilitatea”  scoaterii Istoriei din trunchiul comun  atât timp  cât ai  cel puțin doi candidați importanți la Președinția României care vorbesc despre asta, unul fiind chiar profesor al acestei discipline. Ironia sorții este că ministrul Daniel David a preluat un ”cartof fierbinte”  chiar în momentul când făcea apel la profesori să accentueze predarea democrației la clasă, de fapt scoatem tot și băgăm două  discipline sau ce vor fi acestea, unde până acum subiectivismul a fost la el acasă-tratarea Holocaustului și Comunismului.  E cam greu pentru tine ca ministru, indiferent  de nume și pregătire, să recunoști  carențele tinerilor privind istoria și apoi să scoți disciplina cu totul din școlile din subordine!

De fapt,   ce ar mai putea spune ministrul  sau vreun politruc al Puterii când în piața publică a ieșit Ioan Aurel Pop,  președintele Academiei Române, care  consideră, pe drept cuvânt, că asemenea lucruri nu apar întâmplător , e vorba de  „noua ofensivă contra istoriei și geografiei”? Potrivit președintelui Academiei Române, eliminarea acestor două materii din trunchiul comun este „o mare nedreptate” . Domnia sa consideră că aceia care iau aceste măsuri „nu știu exact ce fac, nu vor să distrugă ceva intenționat și nu-și dau seama de consecințe”.

Profesorul  ardelean, o voce apreciată printre iubitorii muzei Clio,  lansează o suspiciune rezonabilă  ca printre decidenți să fie și „și unii care au în minte scopuri malefice, care servesc cauze străine de interesele poporului român și care veghează mereu. Există și din aceia pentru care românii sunt ca un ghimpe aici, în centrul geografic al Europei și în partea de sud-est a Europei instituționale.”  Românii din afara granițelor, , spunem noi,, după mai multe eșecuri răsunătoare-a se citi ultimii doi președinți-au nevoie de o scânteie ca să se inflameze și mai mult lucrurile. Scoaterea Istoriei și Geografiei de la clasele mari de liceu poate fi un declanșator de istorie.

Ioan Aurel Pop, catalogat de o parte a presei finanțate obscur drept  ”putinist”, ”naționalist” ș.a., este cu siguranță un mare istoric.  Acesta remarca  cu acest prilej  și alte lucruri: „Ofensiva aceasta s-a legat mai întâi de nume: ce să mai caute „Istoria românilor” sau „Istoria României” în „curiculă” (cum s-a ordonat să se cheme planurile de învățământ)? Doar românii nu au fost niciodată glorioși, nu au făcut nimic în istorie, au fost lași și nu au construit, inventat, creat opere și capodopere! În consecință, trebuind noi să fim globali și globaliști, numele de „român” și „România” s-au șters aproape total din manuale. De altminteri, nici numele de „limba română” nu le-a plăcut unora și au creat manuale numite „limbă și comunicare”, ca și cum adjectivul „română” le suna prost”, a notat marele istoric clujean.

Vom avea dezbateri, ministrul Daniel David spune că vor fi pe bune, dar românii  uită prea ușor și îi iartă pe cei care îndrăznesc  să facă lucruri  care contravin bunului-simț până la urmă.  E timpul să nu mai fim rătăciții Europei! Să ne gândim la spusele profesorului Ioan Aurel Pop!