Propunere ca cei care termină liceul pedagogic să urmeze obligatoriu studii universitare

Loading

În proiectul noii Legi a Învățământului Preuniversitar, liceele pedagogice nu au specializarea de educator-învățător, ci doar pe cea de educator-puericultor. Acest lucru înseamnă că liceenii formați în liceele pedagogice vor putea preda doar copiilor din creșe și grădinițe. Până acum, liceele pedagogice aveau și specializarea de educator-învățător, o formă de tradiție și eficiență a învățământului românesc. Emisiunea EDUCAȚIA de la postul național de televiziune EMI TV a propus în ediția din 1 februarie 2023 o dezbatere privind viitorul liceelor pedagogice. Invitatele emisiunii au fost  doamnele profesoare ELENA GĂVAN și GABRIELA CRUDU de la Colegiul Național ”Spiru Haret” din Târgu-Jiu. 

Concluzia dezbaterii de la EMI TV, cadrele didactice din sistem acceptă ideea ca noii veniți să aibă o perioadă în care să-și completeze studiile superioare. Acest lucru a fost luat în calcul și de Asociația Națională a Colegiilor și Liceelor Pedagogice(ANCLP) care a adoptat o rezoluție în acest sens în urma conferinței naționale desfășurate la Timișoara 27-28 ianuarie 2023.

Propunerile ANCLP sunt următoarele:

”1. Angajamentul de a susține și intensifica sprijinul și implicarea liceelor și colegiilor pedagogice din România membre ANCLP în profesionalizarea carierei didactice pe ruta liceu pedagogic studii de licență pentru formarea cadrelor didactice pentru învățământul primar, cu păstrarea specializării de învățător la liceele și colegiile pedagogice și cu posiblitatea ca aceștia să poată fi angajați în învățământ pe perioadă determinată, urmând să poată obține titularizarea în învățământ numai după finalizarea studiilor de licență;

2. Implicarea eficace și eficientă în pregătirea prioritară a unei noi specializări intitulată educator/educatoare pentru educația timpurie, specializare care să integreze cele două specializări distincte în acest moment în învățământul românesc, respectiv educator-puericultor și educatoare, pentru asigurarea unor servicii de educație timpurie inclusive și de calitate și pentru garantarea inserției profesionale a actualilor educatori-puericultori din zone defavorizate, până la construirea și darea în folosință de noi creșe și servicii complementare pentru educația timpurie pe întreg teritorilul României.

3. Inițierea unor programe-pilot de formare și specializare în profesii care să susțină educația incluzivă și de calitate, precum și a unor alternative educaționale viabile și specifice pentru asigurarea diversificării ofertei de practică pedagogică în procesul de profesionalizare a carierei didactice în România.”