Anul 2018 a adus multe modificări în Codul Rutier din România. Este vorba atât de transpunerea legislației europene din domeniu cât și de măsuri care să mărească gradul de siguranță în trafic. Doar că după model brevetat românesc, modul de aplicare a legislației nu este unul dintre cele mai performante și aici agentul rutier are serioase dificultăți prin pregătire, conduită și modul de a relaționa cu pparticipanții la trafic.
Se spune despre România că norme rutiere ar avea dar există serioase dificultăți de a le pune în aplicare. Avem în continuare foarte multe cazuri de șoferi care circulă fără permis sau fără inspecție tehnică periodică(ITP). Dacă mai adăugăm faptul că sute de mii de automobile din România circulă pe drumurile publice fără ca proprietarul să fie cel din acte, ne dăm seama de haosul care domnește în sistem.
Nouă legislație pentru stațiile ITP
Din 20 mai 2018 intră în vigoare un set de noi reglementări auto inclusiv pentru statiile ITP care sunt obligate să-și înregistreze video întreaga activitate.
Astfel, din momentul intrării în statia ITP pentru efectuarea reviziei, până în momentul ieșirii și comunicării rezultatului inspecției, întreaga operațiune de verificare va fi monitorizată video. În mod normal, Ordinul Ministerului Transporturilor numărul 2133 din 2005 pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și în categoria de folosință conform destinației, prevedea data limită pentru montarea acestor sisteme până la 1 ianuarie 2018. Doar că, treabă românească, Ordinul Ministerului Transporturilor numărul 1319 din 2016 ce modifica actul normativ mai sus menționat a schimbat acest termen, fapt pentru care, pentru a da posibilitatea tuturor firmelor în domeniu să se conformeze noilor reglementari, autoritățile au decis amânarea termenului stabilit inițial până la data de 20 mai 2018.
De la această dată, orice statie ITP care nu se adaptează noilor cerințe va fi sancționată cu suspendarea activitătii. Potrivit actului normativ ce urmează să intre în vigoare de la data de 20 mai 2018, toate stațiile ITP vor fi obligate să dețină un sistem de supraveghere video care sa contina minim 2 camere de supraveghere, dar si un dispozitiv care înregistrează digital DVR (Digital Video Recorder).
Modificări legislative multe în 2018
Noile prevederi din Codul Rutier aduc în 2018 o serie de modificări și reguli suplimentare de care trebuie să țină cont atât șoferii, cât și administratorii de flote. Printre cele mai importante modificări anunțate de prevederi se remarcă:
-Introducerea unei noi sancțiuni – suspendarea înmatriculării unui autovehicul pentru neanunțarea autorităților în timp util (în termen de 90 de zile de la achiziţionare) cu privire la schimbarea proprietarului. În plus față de aplicarea acestei sancțiuni, șoferul va fi obligat să plătească și o amendă de până la 2.900 lei iar mașina nu va mai putea circula pe drumurile publice. Această prevedere va intra în vigoare de la 20 mai 2018;
-Mașinile mai vechi de 12 ani trebuie să ajungă la ITP în fiecare an – nu la 2 ani, așa cum era prevăzut până acum, iar proprietarii trebuie să facă reparațile impuse și să revină la o nouă verificare în maxim 30 de zile;
-Starea de sănătate a șoferilor va condiționa reînnoirea permiselor de conducere – astfel că persoanele cardiace sau cele care suferă de diabet vor putea să solicite re/emiterea documentului doar dacă au aviz de la medicul specialist;
-Conducere pe drumurile publice a unui tractor agricol sau forestier, neînmatriculat sau neînregistrat, cu număr fals de înmatriculare sau înregistrare sau fără permis sunt considerate în Codul penal „Infracțiuni contra siguranței circulației pe drumurile publice” și sunt sancționate sever. Conducerea fără permis a acestui tip de vehicul, de exemplu, se pedepsește cu închisoarea de la 1 la 5 ani;
-Consumul de alcool sau de alte substanțe după producerea unui accident de circulație – este o nouă infracțiune introdusă de Codul penal și atrage după sine o pedeapsă de până la 5 ani de închisoare sau amendă.