Italia, prima întâlnire într- un nou proiect european al Școlii Gimnaziale ”Antonie Mogoș”

Loading

Elevii din comuna Bălești au din această toamnă o nouă oportunitate de a veni în contact cu învățământul  din alte țări europene, un nou proiect european intitulat  ”Identidade europeia à volta dos sabores e aromas” cu parteneri din Portugalia, Franța, Italia și Bulgaria. Prima întâlnire s-a desfășurat în Italia la sfârșitul lunii octombrie 2019 și a avut drept obiectiv stabilirea în detaliu a activităților celor doi ani.

Inițiatorii proiectului ”Identitate europeană prin savori și arome” își doresc  să sensibilizeze  elevii  pentru a fi mai deschiși la diferențele existente prin contactul cu alte realități și prin lucrul în echipe multiculturale. Un alt obiectiv este ca aceștia  să fie mai competenți în domeniul științelor prin cunoașterea produselor locale și a utilizărilor lor, a proceselor de transformare și creare de produse noi, contribuind la legătura dintre programe și reușita școlară și personală din punct de vedere al științei și tehnologiei. Obiectivele tuturor celor implicați în proiect sunt păstrarea identității culturale într-o perspectivă globală, cunoașterea diferitelor realități, cu spații geografice și culturale diferite; dobândirea conceptului de cetățenie ca element de coeziune europeană; încurajarea învățării limbilor străine și stimularea curiozității științifice, asociind învățărea programelor cu aprecierea patrimoniului local și global.

Alegerea partenerilor nu a fost deloc întâmplătoare. Astfel, partenerii sunt elevii și profesorii din Sciacca, Sicilia, care prezintă fluxuri migratorii pentru care elevii trebuie pregătiți; elevii și profesorii din Vratsa, Bulgaria, situată într-o regiune cu o producție bogata de trandafiri care oferă o oportunitate excelentă de a cunoaște întregul proces de distilare și producție de esență de trandafir; elevii din  Gorj, România, regiune  bogată în patrimoniu natural și cultural, care oferă o oportunitate de a experimenta tradiția gastronomică și patrimoniul; Elevii și profesorii din  Paris, Franța,  școală multiculturală cu elevi din diferite medii (Algeria, Maroc, Tunisia) care oferă o oportunitate excelentă de a dezvolta conceptul de cetățenie europeană ca instrument de coeziune; partenerul portughez din  Bragança, regiunea periferică a Portugaliei, cu o densitate scăzută a populației și puține oportunități, care are o bogată moștenire a naturii vegetale și a tradițiilor legate de medicina tradițională, cosmetica și gastronomie.

Potrivit profesorului Cornel Șomîcu, coordonatorul proiectului din partea României, ”proiectul se desfășoară în limba franceză și cuprinde elevii care studiază această limbă la clasă.  Activitățile transnaționale de învățare vor implica aproximativ 80 de elevi și 40 de profesori. Sunt elevi cu caracteristici diferite: reușită școlară,  abilități și medii socio-economice diferite, oferind oportunități tuturor. Profesorii, implicați direct, aparțin disciplinelor legate de disciplinele Științe, Istorie și Limbi străine și au experiență în proiecte naționale și internaționale.”

Desfășurară la Sciacca-Italia, prima întâlnire între reprezentanții școlilor partenere  Agrupamento de Escolas Miguel Torga- Portugalia, ISTITUTO COMPRENSIVO STATALE D. ALIGHIERI – Italia (Sciacca), Ecole Primaire St Sofronii Vrachanski – Bulgaria, Școala Gimnazială ” Antonie Mogoș”Bălești-România și  COLLEGE ROLAND DORGELES –Franta (Paris) a fost un succes și în același timp o întâlnire de suflet. Partenerii au putut vedea la fața locului o școală italiană de succes-Instituto Comprensivo Statale D, Alighieri Sciacca dar și o comunitate unică în Europa ca Mazara. Vorbim de o așezare cu origini medievale care este pe țărmul Mediteranei, la mai puțin de 200 km de Tunisia aflată în Africa de Nord. Este un oraș istoric vechi care are monumente și din secolul XI și un model de conviețuire a creștinilor cu musulmanii.