Învățământul românesc îngropat definitiv de politic

Loading

Senatul României a aprobat, în această săptămână, modificarea articolului 66 de Legea Educației Naționale, în sensul că vor fi prevăzute, în medie, 20 de ore în învățământul primar, 25 de ore în învățământul gimnazial și 30 de ore pe săptămână în învățământul liceal. În afara unor concedieri masive, care ar  urma să se aplice în învățământ încă din anul școlar viitor, elevii sunt aruncați în stradă pentru că statul nu a fost în stare să creeze after-schoolurile de exemplu sau alte facilități. Ex-ministrul Liviu Marian Pop a gândit doar o reducere a cheltuielilor cu aceste ore fără să se preocupe nici un moment, deși era om al școlii și fost sindicalist, cu adaptarea materiei la numărul redus de ore sau la situația cadrelor didactice.

Deși președintele Klaus Iohannis a respins actul normativ inițiat de PSD, rediscutarea în Parlament nu a adus nimic nou și benefic pentru școală. Politicul a constatat  că poate să plătească mai puține ore profesorilor și a luat această decizie, nu a contat faptul că la acest moment elevii ar fi lăsați pe străzi mai mult în lipsa altor variante de petrecut timpul liber. Mai mult, măsura de reducere a orelor la Gimnaziu se face în interiorul măsurii de aplicare a noului Plan-cadru, practic se creează o ”bulibășeală” pentru care elevii, părinții și profesorii nu au nici o vină. Dacă ne gândim cât de greu au fost adoptate noile planuri-cadru la Gimnaziu, realizăm acum de ce s-a prăbușit învățământul românesc.

Fără reacție în această problemă, și din cauza faptului că Liviu Marian Pop a fost la conducerea FSLI, sindicatele din învățământ s-au trezit cam târziu.   De reținut, reacția USLIP Iași: „Trebuie precizat că acest proiect a fost trimis spre reanalizare de către Administrația Prezidențialăpe 3 ianuarie 2018, pentru mai multe motive, printre care și cel legat de faptul că … «modificarea normelor didactice aferente încadrărilor personalului didactic din învățământul preuniversitar necesită o evaluare prealabilă a impactului asupra resursei umane din educație»”.

Sindicaliștii spun că, în urma evaluărilor făcute, „dacă această modificare va fi transpusă în Legea educației naționale  vom vorbi despre reduceri de 15.000 – 20.000 de norme. Nu putem evalua beneficiul elevilor, în lipsa unui studiu de impact, dar avem certitudinea unor disponibilizări masive în învățământul preuniversitar din România”, au transmis reprezentanții USLIP Iași.

„Ne exprimăm convingerea că viitorul Guvern, indiferent de culoarea politică, va corecta această modificare ce afectează profilul de formare, conținuturile educaționale, modalitățile de predare – învățare și evaluare și încadrarea cu personal, modificarea planurilor cadru, a programelor școlare și a manualelor școlare”, au mai precizat sindicaliștii din cadrul USLIP Iași.

Senatul României, în calitate de for decizional, a votat luni un proiect al parlamentarului PSD Liviu Pop prin care este stabilit numărul de ore pentru cele trei cicluri din învățământul preuniversitar. Proiectul de lege votat prevede 20 de ore pe săptămână în clasele I-IV (față de 19-22 ore în prezent), 25 de ore la gimnaziu (față de 30 în prezent) și 30 la liceu, dar cifrele sunt indicate ca „medie”, lăsând loc unei largi interpretări.