CRONICĂ DE CARTE ”Dincolo de normalitate-Utopie, extremism, durere umană”

Loading

De curând a văzut lumina tiparului o nouă carte semnată de scriitorul Nicolae Bălașa, o  apariție editorială în condiții grafice  de excepție la editura ”Autograf  MJM”  Craiova. Cartea semnată de Nicolae Bălașa se numește  ”Dincolo de normalitate-Utopie, extremism, durere umană” și a avut parte  de o lansare televizată la postul  național EMI TV.  Prima concluzie, apariția acestei cărți se constituie  într-un veritabil eveniment cultural  care se cere marcat și de publicația noastră.

Romancier şi eseist, dramaturg și  ziarist, filozof și specialist cu acte în regulă în arta comunicării din mass-media românească (este autorul unei teze de doctorat în domeniu), scriitorul oltean Nicolae Bălaşa reprezintă astăzi un nume consacrat al culturii naționale. Aflat la vârsta deplinei maturități creatoare(născut la 4 martie 1956), Nicolae Bălașa adună o bibliografie impresionantă de peste 30 de titluri, apariții editoriale făcute după 1989.

Cea mai nouă carte-Dincolo de normalitate- este rodul unei munci de câțiva ani, potrivit mărturisirilor autorului. Vorbim de o carte grea care denotă preocupările enciclopedice ale autorului dar și implicarea acestuia, cu uneltele omului de cultură, în viața publică locală, națională, în dezbaterea unor subiecte istorice cu repercursiuni globale. Deși stilul abordat este unul accesibil, în ton cu personajele propulsate de domnia sa în literatura națională(Apulizam/ă, Limbric Peltic, Brează V Kil, Ștepârță, Piș Belea, Nae Prelipuță, Fircă Capdegloabă, Carcalete, Sucălete,    Căcălete, Reta Curcubete, Floaca, Leanca Pișpeea, Grațiela Belitot ș.a.), autorul își întemeiază demersul artistic după un crez propriu:  ”Totul spre desfătarea sufletului nostru și al celor ce știu să guste și să prețuiască frumosul estetic, dar și spre invidia unei adunături prăfuite, chircită sub vremurile în mare chiar de ei încâlcite.”, mărturisește chiar autorul.

Cartea ”Dincolo de normalitate” este o colecție de discursuri despre diverse teme: Despre Jeguri umane, scursuri din primordii;  Despre Filosofie și nuanța la bălmăjeala sclifosiților în manipularea mulțimilor;  Despre Viață și răul întruchipat la nivelul tâlharilor ieșiți la drumul mare; Despre Ieșirea din firesc , nelegiuiri și prăpădul vremurilor;  Despre Crimele umane făcute în numele binelui pentru omenire; Despre Tipul de societate în care trăim și marxismul cultural; Despre ”Lucru dracu în casa popii”; Despre Dumnezeu, întâmplări, viață și politic;  Despre Nevoia de Dumnezeu și viața de apoi; Despre Dumnezeu, adevărul suprem ce se tot amână; Despre un Dumnezeu al tuturor; Despe Covid, jigodism, legi și ură-Sens și contrasens; Despre Voință în sine , adevăr, conștiință și zel  în nimicirea aproapelui; Despre Scârță, delatorul vremurilor, și chingile omului în triunghiul existențial etc.

Așa cum o arată titlurile de capitol, asistăm la abordarea unei palete largi de subiecte  de către un condei matur, stăpân pe mijloacele sale artistice și care slujește interesul public. Erou și observator, jucător dar și arbitru dacă o permite legile jocului, textele  sunt  interesante  și uneori militante.  Poate că soarta României ar fi fost alta dacă reprezentanții regimului comunist nu s-ar fi făcut ”vinovați  de genocidul făcut în numele binelui comun pentru om, pentru popor. Sunt vinovați fie și numai pentru faptul că, fățiș, au au susținut idioțenia unei false doctrine, comunismul, l-au susținut pe Dej, apoi, cuplul Ceaușescu.”(pag.13). Autorul este neiertător cu  oamenii de cultură care au făcut compromisuri cu regimul comunist și apoi și-au inventat ”legende” de rezistență prin cultură. De fapt, se cunoaște astăzi că în România nu am avut un fenomen gen ”literatura de sertar” despre care se poate vorbi în alte țări foste  comuniste și despre care s-a vorbit și la noi, mai degrabă  în teorie.

Demersul nostru din aceste rânduri se dorește o invitație la lectură. Vorbim de o carte care nu poate fi lăsată din mână oricât de surprinzător ar suna acest lucru.   Și în momentul când autorul  ți se adresează direct ție și fiecăruia dintre cititori, când textele sale sunt niște confesiuni  pentru fiecare dintre noi, poate că așa devenim siguri că popasul în lumea cuvintelor nu este deloc un timp pierdut.  Îmbogățit sufletește și intelectual, cititorul poate merge mai departe în această junglă a realității cu beneficiul unui ghid, unui decodor al întâmplărilor  care ne guvernează viața.