Ultimii infractori?

Loading

Tocmai am avut nedumerirea să constat că guvernanţii au găsit un nou mod de a cheltui banii publici pentru lucruri inutile. Mă refer la camerele de luat vederi din licee, montate pentru a nu se copia la bacalaureat. În principiu, ar trebui să gândim că e o metodă coercitivă, menită să-i determine pe elevi să înveţe carte. Eu am, însă, o groază de argumente că nu acesta e scopul şi, chiar dacă ar fi, nu ar duce la un rezultat bun. Deci, să începem cu începutul. În primul rând, în România nu sunt locuri de muncă decât sporadic, aşa că absolvenţii devin, în cele mai multe cazuri, iluştri şomeri. Nu mai există repartiţie, ca pe vremuri, să-i motiveze să termine o şcoală, aşa că, mulţi dintre ei, dacă sunt lăsaţi să treacă prin şcoală, cum se spune, „precum câinele prin apă”, ca să aibă, totuşi, o inutilă diplomă, atunci s-ar putea să mai populeze holurile liceelor. În caz contrar, mulţi vor renunţa la şcoală, pentru că, oricum, nu le aduce nici un avantaj şi le mai dă şi bătăi de cap. De ce să înveţe fizică cuantică, optică, integrale, determinanţi, matrice? Parcă ar fi plin de locuri de muncă pentru savanţi în România! Ca să nu mai spunem că nu e de ajuns să se înveţe ştiinţa cu pricina în şcoală şi să existe loc de muncă în cercetare în acel domeniu. Mai trebuie şi ca învăţăceii să aibă destulă materie cenuşie încât să treacă peste pragul memorării şi să devină savanţi, ori astfel de cazuri sunt rare. Pentru ce or învăţa astfel de lucruri copiii care vor face liceul, după care se vor angaja barmani, croitori, spălători de maşini, sau mecanici auto, nu reuşesc să înţeleg. Doar pentru că nu suntem în stare să aliniem sistemul la cel din exterior, unde fiecare elev învaţă în şcoală exact ce-i trebuie pentru a se perfecţiona în domeniul în care are abilităţi?
Dar să ne întoarcem la metoda coercitivă. Îmi spunea un profesor că nu poate da rezultate întrucât e tardivă. Pe sistemul „frica păzeşte via”, dacă li s-ar fi spus copiilor măcar de la începutul anului şcolar că de anul acesta se montează camere, poate ar fi învăţat mai mult. Dar ca să se trezească la final de an cu camere de supraveghere e de-a dreptul aberant. Nu înseamnă că vor învăţa ci doar că nu vor mai putea copia, cum s-a purtat în cazul ultimelor generaţii.
Pe de altă parte, se spune că respectivele camere sunt puse pentru profesori, ca să nu mai ia şpagă,  să-i lase pe elevi să copieze. Uite, câtă grijă pentru buzunarul părinţilor din partea statului român! În condiţiile în care valuri de şpăgi curg în jurul nostru pentru ca banii publici să se poată scurge în anumite buzunare…
Concluzia, aşa cum o văd eu, în aceste condiţii, e următoarea: cu montarea camerelor de luat vederi s-au dat nişte bani la furnizorii de camere, iar profesorii, care s-au revoltat împotriva statului, sunt puşi la colţ. Cât despre elevi … Nu vreau să cred ce se vorbeşte. Că în unele judeţe cei care au fost prinşi copiind au fost băgaţi înapoi în examen de inspectori, dacă părinţii sunt de o anumită culoare politică, iar dacă sunt de alta, nu. Până acolo să fi intrat politica? Sau, singurul motiv al montării camerelor de supraveghere e acela că  au fost stârpiţi toţi infractorii din România şi mai rămânea de eradicat şpaga din şcoli? Nu că aş fi de acord cu ea…