Școala românească produce analfabeți funcțional

Loading

Elevii primesc mai multe atribuții prin Statut

42% dintre absolvenții de clasa a VIII-a sunt analfabeți funcțional, adică nu știu ce citesc. Studiul este făcut de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale și a fost prezentat luni în cadrul dezbaterii regionale privind ”Analfabetismul funcțional în Romania”, care a avut loc la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca. Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului ”România Educată”, derulat de catre Departamentul de Educație și Cercetare al Administrației Prezidențiale.

 

 

 

 

 

 

 

Rezultatele sunt unele de-a dreptul dramatice. Aproximativ 42% dintre copiii români de 15 ani sunt analfabeți funcțional, adică dublu față de media europeană. Asta înseamnă că elevii pot să scrie și sa citeasca, dar nu inteleg textele asimilate.”Este un numar absolut nepermis de mare de tineri care finalizeaza scoala fara ca ceea ce au acumulat in scoala sa le permita sa functioneze in societate. Acest lucru ne conduce la ratarea sansei ca educatia sa reprezinte un factor de implinire personala, dar si un vector de mobilitate sociala. Media europeana este de 20% cu o tinta de sub 15% pana in 2020. Noi, la 42%, nici macar nu puteam tinde spre asa ceva intr-un timp atat de scurt, asa ca in primul rand ar trebui sa avem o definire a fenomenului. Rata abandonului scolar este de 19% in conditiile in care ne-am asumat, ca tara, un nivel de 11%, doar ca a merge la scoala nu este suficient si multi copii vin degeaba la scoala”, explică Ligia Deca, consilier de stat în Departamentul Educație și Cercetare din Administrația Prezidențială.

Conform studiului, elevii de 15 ani știu să scrie, să citească sau să efectueze calcule, însă nu înțeleg ceea ce învață. Cauzele sunt multiple, iar multe sunt legate de modul în care sunt predate anumite materii în școli și licee.”Nu as vrea sa spun la modul general ca principala cauza este calitatea sistemului educational romanesc, ci modul in care inca se preda. Profesorul transmite cunostinte si atat. Sunt multe cunostinte, sunt profesori care nu stiu sa citeasca, exista frica din partea profesorului de a da elevului ocazia sa creeze si nu in ultimul rand faptul ca, in special la liceu, nu se face disciplina de studiu, ci stiinta. (…) Eu predau si economie, la liceu, si daca le cer sa imi dea definitia pentru viteza de rotatie a banilor, care e o definitie foarte complexa si urata, din zece elevi, 11 stiu sa reproduca definitia mai bine decat o fac eu. Dar daca le cer sa dea un exemplu simplu, nu stiu sa faca acest circuit si nu inteleg, desi ei stiu definitii, clasificari, vorbesc in sintagme si stiu eseuri la Limba Romana”, a declarat Sorin Spineanu-Dobrota, Sef Serviciu Examene si Evaluarea Manualelor al Centrului de Evaluare si Analize Educationale.

Specialistii spun că  procentul ridicat al elevilor analfabeți functional are si un impact economic mare asupra PIB-ului Romaniei.”Exista predicții care vorbesc despre cât ar crește PIB-ul României daca am rezolva aceasta problemă. O variantă moderată spune că ar crește cu peste 200% pana în 2035. Această problemă ne costă încă două PIB-uri. E un lucru intuitiv. Este un subiect de interes extrem si trebuie sa devina o prioritate”, mai spune Ligia Deca.

Deși România are un nivel de analfabetism funcțional dublu față de media europeană, situatia este departe de rezolvare.”Încercăm sa identificăm problema. Încercăm să vedem de unde poate să vină o strategie în acest sens. Având în vedere că încă nu avem o definiție acceptata la nivel national, este greu sa spunem cati bani alocam acestei probleme. Nu putem masura nici macar ce intervenții se fac”, a mai declarat Ligia Deca.