Vor salva tehnocrații România?

Loading

ANDREI-POPETENoul guvern de tehnocrați condus de premierul Dacian Cioloș vine după o guvernare în care deși nu a curs lapte și miere, România a cunoscut un trend ascendent. Cu toate acestea nu putem ignora măsurile luate pentru„conservarea principalelor funcţii vitale de funcționare a economiei, până la nivelul de supravieţuire”, unul dintre aceste domenii reprezentându-l transporturile.
Noul ministru, Dan Marian Costescu, vine cu o experiență în domeniul căilor ferate conducând de-a lungul timpului companii de inginerie feroviară, precum Forschung Mess – und Daten-Technik Zentrum (Germania) şi Sistematic Engineering (România).A fost responsabil individual sau în echipe complexe, pentru strategiile de achiziţie, restructurare, repoziţionare pe piaţă sau integrare în structura dorită de acţionariat, ori autoritate tutelară a unor companii precum: Romvag (România), Karsdorfer Eisenbahn – KEG/Cale Ferată Privată (Germania) și Autoritatea Feroviară Română (AFER).
Într-o ţară normală, transporturile grele se fac pe calea ferată. La noi şoselele sunt conştient distruse cu tiruri supratonate şi nimeni de la acest minister, indiferent de culoarea politică, nu s-a sesizat până acum. Mai tragem de timp până nu mai rămâne nimic, nici din drumurile naţionale, nici din C.F.R. Marfă, aceasta pentru a nu mai avea ce privatiza, după o încercare oricum eșuată. La ce s-au priceput deci cel mai bine cei care au condus până astăzi România? La distrus. Între timp, băieții deștepți s-au pricopsit, doi-trei ani de pușcărie neînseamnând mare lucru, mai ales că au survenit modificări și la Codul Penal.
Situația Căilor Ferate Române rămâne în continuare un subiect sensibil mai ales că în planul guvernării pentru anul 2015 se aflau privatizările Tarom și CFR Marfă. De-a lungul ultimilor ani, ceea ce era considerată, pe drept cuvânt, a doua armată a ţării, datorită numărului mare, peste 250.000 de salariaţi, a unităţii şi disciplinei exemplare, a fost sistematic distrusă. Existau numeroase şcoli de pregătire profesională în domeniul căilor ferate, de la şcoli profesionale şi grupuri şcolare la şcoli postliceale, baze sportive, case de cultură, cinematografe, hoteluri şi chiar spitale destinate personalului feroviar. După 1998, datorită reducerii drastice a volumului de activitate, a numirii în funcţii de decizie şi răspundere, a unor persoane incompetente, pe criterii politice, situaţia căilor ferate s-a înrăutăţit, ajungându-se la separarea în companii şi societăţi, iar astăzi la vânzare. Între timp Ministerul Transporturilor s-a ocupat atât de bine de „redresarea societăţii”, încât nu a mai rămas mult până să fie tras pe „linie moartă” transportul efectuat pe calea ferată de C.F.R. Marfă. Motivul? Preţul privatizării, care a devenit unul derizoriu desigur.
Ce va face noul ministru al Transporturilor, care așa cum vedem este un specialist în domeniu? Vor funcționa măsurile aplicate de acesta cu succes în Germania, și aici, în România? Sunt acestea întrebări la care Dan Marian Costescu trebuie să răspundă cu fapte, nu cu vorbe.