Modificări contestate ale Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ

Loading

 

Cu ordinul nr 3027/08.01.2018, ministrul Educației a modificat Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ din 2016. Chiar dacă unele dintre modificări erau așteptate, MEN a uitat să respecte procedura legală pentru dezbatere publică. Conform art. 7 din Legea nr. 52/2003, Ministerul Educaţiei Naţionale ar fi trebuit să anunţe public pe websiteul propriu intenţia de modificare a ROFUÎP, împreună cu proiectul de act normativ din care să reiasă modificările propuse, pentru ca, în termenul legal de cel puţin zece zile, orice persoană interesată să poată formula sugestii, menţionează sursa citată.

Notele nu pot fi folosite ca mijloc de coerciţie, elevii scutiţi medical vor putea îndeplini la ora de educaţie fizică sarcini precum arbitraj sau cronometrare, folosirea telefoanelor mobile în timpul orei, serviciul pe şcoală şi sancţionarea elevilor care nu poartă uniformă sunt interzise – acestea sunt câteva dintre prevederile noului Regulament-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, modificat prin ordin de ministru.  Mare parte dintre acestea erau așteptate de lumea școlii, singura problemă fiind legată de modalitatea de aprobare fără consultare publică.
“Pentru frauda constatată la evaluările scrise, inclusiv la probele scrise din cadrul examenelor organizate la nivelul unităţii de învăţământ, conform prezentului regulament, se acordă nota 1 sau, după caz, calificativul insuficient“, mai prevede documentul citat.
De asemenea, pentru integrarea în colectiv a elevilor scutiţi medical, în timpul orei de educaţie fizică şi sport, cadrul didactic le poate atribui sarcini organizatorice care vor avea în vedere recomandările medicale, de exemplu: arbitraj, cronometrare, măsurare, înregistrarea unor elemente tehnice, ţinerea scorului etc.
“Este interzisă şi constituie abatere disciplinară implicarea copiilor/elevilor sau a personalului din unitatea de învăţământ în strângerea şi /sau gestionarea fondurilor. (…) Consiliul reprezentativ al părinţilor este o structură, fără personalitate juridică, a cărei activitate este reglementată printr-un regulament adoptat prin hotărârea adunării generale a preşedinţilor comitetelor de părinţi pe grupă/clasă din unitatea de învăţământ, care nu are patrimoniu, nu are buget de venituri şi cheltuieli, nu are dreptul de a colecta cotizaţii, donaţii şi a primi finanţări de orice fel de la persoane fizice sau juridice”, mai prevede acelaşi document.
Totodată, în timpul orelor de curs, al examenelor şi al concursurilor este interzisă utilizarea telefoanelor mobile, prin excepţie de la această prevedere, este permisă utilizarea acestora în timpul orelor de curs, numai cu acordul cadrului didactic, în situaţia folosirii lor în procesul educativ sau în situaţii de urgenţă.
“Pe durata orelor de curs, telefoanele mobile se păstrează în locuri special amenajate din sala de clasă, setate astfel încât să nu deranjeze procesul educativ.(…) În unităţile de învăţământ se asigură dreptul fundamental la învăţătură şi este interzisă orice formă de discriminare a copiilor/elevilor şi a personalului din unitate. În unităţile de învăţământ sunt interzise măsurile care pot limita accesul la educaţie al elevilor cum ar fi, de exemplu, efectuarea de către aceştia a serviciului pe şcoală, interzicerea participării la cursuri sau sancţionarea elevilor care nu poartă uniforma unităţii de învăţământ sau altele asemenea”, se mai arată în regulament.

Una dintre cele mai importante schimbări, se referă la modificarea alin. 8 de la articolul 20: ”Directorul unității de învățământ de stat poate fi eliberat din funcție la propunerea motivată a consiliului de administrație al inspectoratului școlar, la propunerea a 2/3 dintre membrii consiliului de administrație al unității de învățământ sau la propunerea consiliului profesoral, cu votul a 2/3 dintre membri. În această ultimă situație este obligatorie realizarea unui audit de către inspectoratul școlar. Rezultatele auditului se analizează în consiliul de administrație al inspectoratului școlar. În funcție de hotărârea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, inspectorul școlar general emite decizia de eliberare din funcție a directorului unității de învățământ. Hotărârea revocării directorului unității de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică care școlarizează exclusiv în învățământul profesional și tehnic cu o  pondere majoritară a învățământului dual se ia prin vot secret de către 2/3 din membrii consiliului de administrație”.