Minerii de la Roșiuța merg înainte

Loading

În ultima perioadă, minerii din Gorj au fost permanent sub semnul întrebării: frecușuri între sindicate și administrația centrală, schimbări de alianțe între sindicate, proteste, percheziții, cercetări, arestări, manipulări, informații contradictorii despre viitorul sindicatelor, după ce s-a spart „cumetria” între acestea și administrație, toate sunt pe capul lor. Rămâne de văzut câte dintre acuzațiile aduse celor cercetați se vor dovedi adevărate, dar pentru că aceste subiecte au fost dezbătute pe larg de celelalte mijloace media, noi am ales să vedem partea plină a paharului.

Prin extinderea de perimetru, viața Carierei Roșiuța  s-a mărit la peste 50 de ani de acum înainte
Prin extinderea de perimetru, viața Carierei Roșiuța
s-a mărit la peste 50 de ani de acum înainte

Pentru că cele mai multe probleme par să se adune la Roșiuța, facem o radiografie a activității minerilor de aici, pentru a vedea care este trecutul, prezentul și viitorul prognozat al acestei cariere și dacă problemele apărute au afectat rezultatele economice.

Începutul

Carieră Roşiuţa a fost deschisă în anii 1982- 1983, pe locul exploatării subterane Roşiuţa 1, care fusese închisă în 1981. În acea perioadă, a avut loc Acţiunea 7000. Adică 7000 de maşini au fost aduse în Gorj, din întreaga ţară, de pe alte şantiere, cu tot cu şofer, pentru deschiderea carierelor. La început, s-a lucrat cu utilaje clasice, acele Promax-uri pentru făcut şanţuri, iar sterilul şi cărbunele erau mutate dintr-un loc în altul cu maşinile, nu existau benzi transportoare. Primul excavator cu rotor a fost un E-470, cu rotorul de 6,3 m diametru.
Cei care au lucrat de la începuturile carierei Roşiuţa îşi amintesc cât de grele au fost, în special, condiţiile de lucru. Nu erau drumuri prin cariere , nu aveau condiţii să se schimbe, să se spele. Singurul loc pus la dispoziţie oamenilor,  în care funcţiona spălătorul (o conductă de apă trasă de ei), biroul şefului de sector şi vestiarul care era, de fapt, o baracă cu două încăperi, una pentru bărbaţi şi alta pentru femei, a cărei platformă betonată pe care se afla mai există şi azi, în faţa actualului sediu, astea erau condițiile de lucru. Clădirea exista şi atunci, doar că erau acolo birourile Minei Roşiuţa 2, de subteran, care a mai funcţionat câţiva ani.

Prezent

În prezent, Unitatea Minieră de Carieră Roșiuța (după noua titulatură), are 1230 de angajați și o suprafață de aproape 20 de kmp, pe teritoriul comunelor Ciuperceni, Mătăsari, Slivilești și Motru. Capacitatea de producție depășește 3 milioane de tone pe an, iar pentru 2015 se prognozează să se ajungă la 4 milioane de tone pe an. Cariera este dotată cu 7 excavatoare cu rotor tip  ERSC 1400-30/7, 5 mașini de haldat și peste 20 de km de transportoare cu bandă. În prezent, excavatorul 07 este în proces de modernizare, valoarea investiției fiind de 700 milioane lei.
În primele 10 luni ale acestui an, Unitatea Minieră de Carieră Roșiuța a produs peste 2,3 milioane de tone de cărbune, prețul mediu pe tona de cărbune nedepășind 50 lei.

Viitor

Deşi, până în urmă cu câțiva ani, durata de viaţă a Carierei Roșiuța era estimată, conform studiilor de fezabilitate, la 20 de ani, prin extinderea de perimetru aceasta s-a mărit la peste 50 de ani. Este o carieră de viitor, avându-se în vedere avansarea acesteia în lucrări miniere subterane, vechi de peste 35 de ani. Cât despre exproprierile care au ținut-o în loc ani la rând, acum nu mai sunt probleme, existând o bună colaborare cu proprietarii din fronturile de lucru, în așa fel încât să nu mai existe situații ca în trecut.