Special

Politică

Istorie

Gorjul

Patrimoniu

Home » Special » Liceenii de la Turceni, europarlamentari pentru o zi

Liceenii de la Turceni, europarlamentari pentru o zi

Submitted by on 30 November 2012articol citit de 2,357 ori | One Comment

Un număr de 24 de elevi ai Grupului Școlar Industrial Energetic Turceni, împreună cu două cadre didactice, au fost prezenți pe 23 noiembrie 2012 la Parlamentul European de la Strasbourg. Evenimentul, ce poartă numele Euroscola, i-a angajat pe elevi în dezbateri și concursuri.

Liceenii au participat în 2011 la un concurs de proiecte lansat de Parlamentul European pentru elevii de liceu. Au fost îndrumați de două cadre didactice:  Georgeta Iliescu (director adjunct al liceului) și Margareta Vladu ; împreună au întocmit o propunere de proiect pe care au înaintat-o Biroului de Informare de la București al Parlamentului European. Au fost alese pentru a-și pune proiectul în aplicare 29 de licee din toată țara, printre care și cel de la Turceni.
Proiectul, ce a purtat numele „Turceni, orașul verde al Gorjului”, a fost pus în mișcare de cei 24 de elevi ce au purtat numele de «Agenții Verzi» și a constat în desene, machete, interviuri, acțiuni de salubrizare, plantări de pomi, un videoclip muzical și un film al proiectului.
13 licee din cele 29 care au implementat proiecte, printre care și cel de la Turceni, au fost premiate cu o invitație la Euroscola, eveniment ce s-a desfășurat la Parlamentul European. Fiecare liceu din România a fost invitat într-o zi diferită la Euroscola, așadar fiecare țară a avut câte un singur liceu reprezentant în fiecare zi de Euroscola.
Ziua a avut patru componente principale și anume: prezentarea participanților, o sesiune de comunicări, jocul Eurogame și o sesiune de dezbateri pe probleme europene.

Elevii de la Turceni și-au reprezentat țara și liceul la Parlamentul European

Elevii de la Turceni și-au reprezentat țara și liceul la Parlamentul European

Prezentările

Elevii au ocupat sala plenară a Parlamentului European, fiecare dintre ei stând pe locuri ocupate, în mod normal, de un europarlamentar. Ei au avut acces la sistemul de vot electronic și la sistemul de traducere, unde au putut asculta ce se vorbea în sală tradus în engleză, franceză sau germană.
Pe rând, reprezentanți ai fiecărei țări au mers la tribuna parlamentului și au prezentat pe scurt țara natală, zona și liceul din care provin într-una din limbile engleză, franceză sau germană, dar alta decât cea maternă.
Tinerii de la Turceni s-au făcut remarcați, de la început, prin faptul ca prezentarea a fost urmată de un scurt program artistic susținut de două dintre eleve, îmbrăcate în costum popular tradițional, acest moment constând într-un pasaj de muzică populară interpretat la nai și o strofă dintr-o doină gorjenească interpretată vocal.

Sesiune de comunicări

Tinerilor li s-a făcut o prezentare a Parlamentului European și a Uniunii Europene, de către reprezentanții administrativi ai Parlamentului.
Deși nu este inclus în rutina Euroscola, elevii s-au bucurat de o surpriză frumoasă, prezența unui europarlamentar care a dorit să li se adreseze și anume germanul Bernd Posselt. Acesta le-a prezentat o parte din activitatea sa, i-a făcut să înțeleagă ce diferențiază Parlamentul European de un parlament național, care sunt valorile acestuia și, la sfârșit, a fost de acord să dea cuvântul câtorva elevi care să-i pună întrebări.
Cu toate că nu pregătise nimeni acest moment, elevii au pus întrebări foarte pertinente și relevante însă, în același timp, foarte dificile. Posselt a fost plăcut impresionat de maturitatea de care au dat dovadă elevii și s-a străduit să le răspundă cât mai concret.

Eurogame
În fiecare an, una dintre cele mai interesante componente ale Euroscola este concursul Eurogame. În cadrul acestuia, elevii s-au împărțit în echipe de patru jucători de naționalități diferite, iar fiecare echipă a trebuit să răspundă la o serie de întrebări de cultură generală formulate în toate limbile Uniunii Europene. Așadar, elevii din fiecare echipă au fost nevoiți să apeleze la celelalte echipe pentru a le traduce întrebările, acest lucru dând concursului mai degrabă o tentă cooperativă decât una competitivă.
Elevii au interacționat și s-au format prietenii între grupuri de mai multe naționalități, iar până la urmă, toți au obținut rezultate foarte bune. Cu toate că în echipa câștigătoare nu s-a aflat niciun român, delegația țării noastre s-a întors acasă cu o medalie, fiindcă profesorii au jucat și ei Eurogame la o scară redusă, iar echipa câștigătoare o avea în componență pe dna. Margareta Vladu.

Elevii s-au comportat ca veritabili parlamentari, luând cuvântul, spunându-și părerea și chiar votând

Elevii s-au comportat ca veritabili parlamentari, luând cuvântul, spunându-și părerea și chiar votând

Vot în plenul parlamentului

Partea cea mai serioasă a zilei, unde elevii au demonstrat că sunt capabili să dea Europei viitorii lideri, a fost constituită de dezbaterile în plenul Parlamentului European a problemelor actuale ale Uniunii.
În acest scop, tinerii au fost împărțiți în șase comisii, fiecare fiind marcată cu câte un simbol geometric și având sarcina să creeze un plan cu propuneri în probleme curente ale Uniunii cum ar fi: valorile europene, migrație și integrare, mediu și energii regenerabile, libertatea de informare etc.
Cele șase grupuri au părăsit plenul și s-au întrunit fiecare în câte o sală de comisii, unde, împreună, au pus la cale planuri de viitor care ar putea să aducă îmbunătățiri în domeniul pe care trebuia să îl acopere.

Votul

După ce și-au întocmit propunerile, tinerii s-au întors în plenul Parlamentului, unde au avut sarcina de a-și prezenta planul, într-un timp limitat, pentru ca apoi acesta să fie supus dezbaterilor împreună cu celelalte formațiuni.
Reprezentanții Parlamentului European, care prezidau ședința, s-au declarat mulțumiți de prestația elevilor, de propunerile acestora, dar și de modul în care au fost dezbătute planurile, unele fiind privite cu scepticism, altele fiind completate de participanții care au luat cuvântul.
În final, toți elevii prezenți în sală au avut oportunitatea să voteze, la fel ca parlamentarii, asupra fiecăruia din cele șase planuri întocmite. Toate au fost aprobate, chiar dacă unele au primit o majoritate mai fragilă, iar în alte cazuri majoritatea a fost categorică.

Concluzii

Elevii au fost încântați de experiența pe care au avut-o și mulțumiți de cunoștințele pe care le-au dobândit despre Uniunea Europeană. La sfârșit, ei au ținut să aducă mulțumiri cadrelor didactice care i-au supravegheat pe tot parcursul lucrărilor, conducerii unității de învățământ și a Primăriei Turceni, care i-au ajutat pe tot parcursul proiectului și, nu în ultimul rând, agenției de turism Tropical Tour din Craiova, care a avut grijă ca excursia la Strasbourg să se desfășoare în cele mai bune condiții.

One Comment »