Special

Politică

Istorie

Gorjul

Patrimoniu

Home » Şcoala » Grădinile Parisului, cadrul unei formări inedite

Grădinile Parisului, cadrul unei formări inedite

Submitted by on 12 September 2012articol citit de 1,376 ori | No Comment

Bursele de formare continuă prevăzute de programele Comenius şi Grundtvig reprezintă o excelentă ocazie de a dobândi competenţe profesionale printr-o experienţă de învăţare motivantă şi oportunitatea cunoaşterii culturii şi civilizaţiei europene.

Cursurile de formare ale cadrelor didactice au rol benefic în profesionalizarea acestora.

Cursurile de formare ale cadrelor didactice au rol benefic în profesionalizarea acestora.

Este evident că un program de formare ce presupune o deplasare într-o altă ţară este însoţit de beneficii culturale, sociale şi lingvistice, însă experienţa trăită de fiecare participant este unică.
În perioda 2-6 iulie, 2012, am beneficiat de o bursă de formare generală în cadrul programului Comenius şi am participat alături de alţi 13 colegi, din Spania, Italia, Grecia şi România, la stagiul Le jardin, un monument vivant. Pédagogie du patrimoine des jardins en Europe.
Acest curs de formare este propus de asociaţia Paysage et patrimoine sans frontière şi se derulează în mai multe sesiuni şi ţări precum, Franţa, Portugalia, Spania, Italia.
Eu am ales să descopăr conceptul de grădină ca loc al interferenţei culturale în romanticul Paris, dar aş continua oricând cu plăcere călătoria în grădinile Europei.

De ce a fost deosebit acest curs ?

Încă de la început, trebuie să vă spun că maniera de organizare a fost una inedită, fiecare zi a formării desfăşurându-se într-o altă gradină publică, un peu partout en Paris. Mă întreb ce-şi poate dori mai mult un dascăl de limba franceză ?!
Deşi este un curs de formare generală, mi-a oferit un model de organizare a lecţiilor şi activităţilor într-un spaţiu deschis, în natura citadină. Am deprins un parcurs de învăţare inovativ, am descoperit elemente de cultură şi civilizaţie franceză şi mi-am extins competenţele sociolingvistice în cadrul unei echipe multiculturale.
N-am avut săli de curs sau ferestre prin care să privim cu nerăbdare Parisul ci, în fiecare zi, am fost un pic turişti, cu planul reţelelor de transport într-o mână şi aparatul foto în alta, un pic învăţăcei, istorici, şi actori, explorând propriile limite şi depăşind bariere ce nu ştiam că există.
Ne-am început periplul de la grădina Evului Mediu, Jardin contemporain d’inspiration médiévale, Musée de Cluny. Am continuat cu grădinile muzicale de la Versailles, grădina închisă tip scuar şi funcţionalitatea sa, Le Jardin de la Butte Montmartre , grădina ca spaţiu de prezervare a biodiversităţii, Le Jardin Sauvage şi am finalizat cu întâlnirea dintre operă şi artă în grădinile acvatice ale lui Claude Monet, Musée de l’Orangerie.
Strategiile utilizate au propus o abordare interdisciplinară a învăţării corelată cu un parcurs de percepţie senzorială a spaţiului explorat, iar metodele au variat de la tururi ghidate, vizite-conferinţă şi prezentări până la ateliere de extindere verbală şi plastică. Au fost încurajate scrierea şi creativitatea spontană.
Acest curs oferă o formare în domeniul pedagogiei patrimoniului, propunând modalităţi şi metode de valorificare a resurselor grădinilor publice, parte a patrimoniului cultural europen, în aria mai multor discipline precum, istoria, artele, ştiintele naturii, limba maternă, limbile moderne, iar gradina publică poate deveni nu doar spaţiu al pecepţiei ci şi cadru al proiectelor interdisciplinare.
Prof. Otilia Bengescu,
Colegiul Tehnic Nr 2

Comments are closed.