Elevii Gorjului la Parlamentul European

Loading

 

În intervalul  2 – 10 octombrie 2016, un grup de 24 de elevi, coordonați de prof. Vasilica Tomulescu și inf. Andreea Speranța Manică  s-au deplasat la Strasbourg pentru etapa finală a Concursului „Euroscola”, ediția a VIII-a.  Prima ediție a programului s-a derulat în anul școlar 2008 – 2009, de atunci mii de tineri participând la activități interesante în cadrul Parlamentului European, pentru a duce acasă, alături de obișnuita atmosferă emoțională juvenilă, spiritul european și impresiile unor experiențe de neuitat.imagini-520

Punctul central al activității l-a constituit prezența delegației noastre în marea sală de ședințe a Parlamentului European, din Strasbourg, unde demnitarii înaltului for european au avut consistente intervenții pe probleme de mare actualitate ale Uniunii Europene, în fața a 20 de delegații, din 19 țări: Belgia, Bulgaria, Germania (prezentă cu două delegații), Estonia, Spania, Franța, Croația, Italia,  Ungaria, Olanda, Austria, Polonia, Portugalia, România, Slovenia, Slovacia, Suedia și Marea Britanie. Au fost ascultate cu mare interes intervențiile vizând modalitățile de funcționare ale principalelor instituții europene, adoptarea legislației europene, constituirea și repartizarea bugetului, funcționarea grupurilor parlamentare etc.

Vizită în Europa

De la cea mai înaltă tribună, Andreea Crețan, absolventă, studentă în anul I, al Facultății de Drept, de la Universitatea București, le-a vorbit participanților despre Colegiul Național „Ecaterina Teodoroiu”, orașul Târgu-Jiu și județul Gorj, de unde s-a lansat în universalitate excepționalul spirit artistic novator al „Titanului de la Hobița”. În dezbaterea cea urmat, Mihai Mihalache (cl. XI B), Mihai Pârvuleț (XI A) și Alin Munteanu (absolvent, student anul I la Facultatea de Informatică Timișoară) au impresionat prin întrebările pertinente adresate moderatorului (Norbert Lins), privitoare la relațiile Uniunii Europene cu S.U.A. în perspectiva apropiatelor alegeri prezidențiale, procesul complex al migrațiilor și păstrarea identității naționale etc.

În aceeași zi, elevii și profesorii de la „Ecaterina” au fost antrenați într-un concurs ce și-a propus ca principal obiectiv cunoașterea culturii și istoriei Uniunii Europene și în subsidiar promovarea plurilingvismului și interculturalității.

Deplasarea la Strasbourg a oferit posibilitatea grupului de elevi și cadre didactice din Târgu-Jiu să participe la un autentic turneu spiritual european, fiind vizitate obiective de o mare valoare cultural-istorică: Budapesta (Centrul istoric), Bratislava (Castelul, Biserica Încoronării Mariei Tereza, faleza Dunării, Centrul istoric), Slovenia (Peștera Postojna – având dimensiuni și comori naturale impresionante), Veneția (Piața San Marco, Palatul Dogilor, Puntea Suspinelor, Podul Rialto), Padova (Basilica Sf. Anton), Verona (Arena Romană, Casa Julietei, Piața DelleErbe, Torre Dei Lamberti), Milano (Palatul Sforzesco, Domul, Opera „Scala” cu statia lui Leonardo da Vinci, Galeriile Vittorio Emanuelle), Zurich (capitala culturală a Elveției, cu Bahnholsrasse – principala arteră comercială a orașului, Catedrala Protestantă Grossmunster, Biserica Fraumuster – a cărei mare atracție o constituie vitraliile lui Marc Chagall), Strasbourg (Catedrala, Centrul istoric), Nurnberg (Palatul imperial, Tribunalul – unde s-a derulat procesul marilor criminali de război), Piața Hauptmarckt, Fântâna SchonerBrunner), Viena (Turnul Dunării, Centrul O.N.U., Biserica Votivă, universitatea, Primăria, Parlamentul, Piața Maria Tereza, Palatul Hofburg, Opera) și altele.

Proiectul ”Euroscola”

„Euroscola” este unul dintre cele mai cunoscute programe dedicate tineretului studios, fiind finanțat de Uniunea Europeană și aplicat statelor membre. El presupune o etapă națională preliminară, care în baza unor acțiuni organizate de elevi în plan local generează selectarea pentru etapa finală, unde Colegiul „Ecaterina Teodoroiu” se află pentru a doua oară. Așa cum am subliniat deja, încă din momentul lansării, programul a fost creat pentru a-i informa pe tineri despre procesul de integrare europeană și a promova participarea lor la construcția și dezvoltarea Uniunii Europene. Scopul său declarat este de a reuni în cadrul unor zile festive, organizate la Strasbourg, la sediul Parlamentului European, adolescenți din toate țările membre ale Uniunii Europene. Intervievat „la cald”, unul dintre participanți, Rareș Pînișoară, de la clasa XI B, ne-a declarat vizibil emoționat: „Când am intrat în Parlamentul European credeam că ne vor fi impuse niște reguli stricte, dar, pe parcurs, în timp ce treceam de la o activitate la alta, observam că toți copiii din jurul meu socializau unii cu alții, doreau să afle lucruri noi și despre alte state, nu se limitau doar la echipa din țara lor. Începând discuțiile am constatat că fiecare dintre noi se putea exprima liber, chiar dacă opiniile noastre erau uneori divergente, iar întrebările relevante sau de-a dreptul copilărești. Mereu eram tratați cu seriozitate maximă, răspunsurile fiind însoțite de fiecare dată cu zâmbete degajate și politicoase. Personal, dar nu mă îndoiesc și de asentimentul colegilor mei, putem fi mândri că ne-am reprezentat școala și țara în Parlamentul European, unde ne-am bucurat de întâlnirea cu mulți oameni deosebiți.”