CFR-ul „ne duce cu preşul”

Loading

Deşi sindicaliştii din transporturile feroviare spun că staţiile Târgu Jiu şi Petroşani erau cele mai rentabile din traseul Târgu Jiu Timişoara, iar diagrama fluxului de călători arăta între 800 şi 1100 de călători pe lună, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii spune că e vorba de „slabă utilizare”. Aşa a explicat instituţia cu pricina cauza pentru care a anulat trenurile 2023 şi 2024 pe ruta Târgu Jiu Petroşani şi retur.

Studenţii din Târgu Jiu nu mai pot merge cu trenul la Timişoara
Studenţii din Târgu Jiu nu mai pot merge cu trenul la Timişoara

În urmă cu trei săptămâni, trăgeam un semnal de alarmă în cazul trenului Târgu Jiu-Timişoara şi retur, al cărui traseu urma să fie anulat pe tronsonul Târgu Jiu – Simeria, întâmplător, sau nu, exact acolo unde traseul trenului se suprapune cu cel al autocarelor private care fac aceeaşi cursă. Iniţial, măsura era anunţată, printr-o telegramă, începând cu 27 martie 2009, dar pentru că povestea a răsuflat în presă, autorităţile au început să se bâlbâie.

Jocul telegramelor
Imediat după prima telegramă, a apărut o alta, care anula cele două trenuri de călători de la începutul lunii aprilie, cu diferenţe şi la tronson, după care, o a treia (nr. 146/25.03.2009), care  anula telegramele anterioare şi venea cu o nouă variantă: „Prevederile telegramei Direcţiei Trafic – Serviciul Circulaţie nr. 134 din 20 martie 2009 şi a telegramei RTFC Timişoara nr. 115 din 20.03.2009, referitoare la modificarea circulaţiei trenurilor 2024-1/2024 şi 2023/2023-2, SE ANULEAZĂ. De la data de 30 martie 2009 şi până la noi dispoziţii trenul 2024-1/2024, SE ANULEAZĂ pe relaţia Petroşani Târgu Jiu şi va circula pe relaţia Timişoara Nord –Petroşani conform livret. De la data 30/31 martie 2009 şi până la noi dispoziţii trenul 2023/2023-2, SE ANULEAZĂ pe Relaţia Târgu Jiu- Petroşani şi va circula pe relaţia Petroşani- Timişoara Nord conform livret.”
Mai mult, aceeaşi ultimă telegramă anulează cele două trenuri pe tot traseul, tocmai duminica, atunci când e cea mai mare circulaţie.

Ministerul neagă evidenţa
Deşi documentelor care monitorizează fluxul lunar de călători pe fiecare tren în parte arată că media lunară a călătorilor care urcau de la Târgu Jiu în trenul 2023 era de 1000-1100, iar din Petroşani de 800- 900 de călători, iată ce ne-a răspuns Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii la solicitarea făcută în acest caz, în baza Legii 544/2001, privind liberul acces la informaţiile de interes public: „Decizia de anulare a trenurilor personale 2023 şi 2024 cu parcurs de noapte între staţiile Târgu Jiu- Petroşani şi retur, a constituit-o slaba utilizare a acestora.”

Contradicţie
Întâmplător sau nu, sectorul de drum anulat este exact cel pe care ruta trenului coincide cu cea a autocarelor private. Mai exact, trenul merge pe ruta Târgu Jiu- Petroşani- (trece prin Haţeg)- Simeria – Deva- Arad- Timişoara, iar autocarele pe ruta Târgu Jiu- Petroşani- Haţeg- Caransebeş- Lugoj- Timişoara. Iar foarte ciudat e faptul că, iniţial, au dispărut din traseu staţiile Petroşani şi Târgu Jiu, probabil amândouă din motive de „slabă utilizare” , după care s-a revenit şi numai călătorii din Târgu Jiu au rămas fără tren. Asta în condiţiile în care între Petroşani şi Simeria sunt 79 de kilometri, iar între Târgu Jiu şi Petroşani sunt 51 de km, deci, raportat la numărul călătorilor care pleacă spre Timişoara din aceeaşi staţie randamentul staţiei Târgu Jiu e aproape dublu faţă de staţia Petroşani.